Advertentie
Advertentie

De man die Philips weer een zelfbeeld wil geven

(tijd) - Op 1 oktober 1996 nam Cor Boonstra als nieuwe president van Philips de leiding over van een concern met een turbulent verleden. Zijn voorganger Jan Timmer had zwaar gesaneerd in de groep. Het leverde hem de bijnamen 'de slager' en 'de orkaan' op. In amper vier maanden tijd sloeg Boonstra toe waar Timmer niet kon of durfde. Hij liet de 11.500 werknemers van Grundig aan hun lot over, stuurde honderden mensen uit Brugge en Dendermonde naar huis en doet straks ook bij Superclub het licht uit. Philips moet zijn oude glorie terugvinden en dat heeft een prijskaartje, zo luidt het adagium van Boonstra. De aandeelhouders prijzen de nieuwe slager. De werknemers vrezen hem.We schrijven 1994 wanneer twee mannen na een tochtje skütsjesilen (zeilen) in Friesland over een bord bruine bonen hangen en nader kennis maken. De man met de ruwe bolster is Jan Timmer, een bakkerszoon uit Lienden die sinds 1990 aan het hoofd staat van de Philips-groep. De tweede, Cor Boonstra, een zoon van een kruidenier-melkboer uit Leeuwarden, oogt minzamer. Schijn bedriegt soms. Zo bij Boonstra, wiens driftbuien bij oud-collega's van hem nog nazinderen.