Advertentie
Advertentie

De marketing van het Menselijk Genoom Project

Bij de lancering van het Menselijk Genoom Project in Amerika in de jaren zeventig was het de taak van het ministerie van Energie (DOE) om het Project aan te prijzen zowel bij de wetenschappelijke gemeenschap als bij het publiek. Aan de wetenschappers werd fundamenteel onderzoek beloofd, aan het publiek de genezing en preventie van ziektes. Dat gebeurde vooral met beloftevolle stukken en een bijzonder positieve weerklank in de media. Een aantal moleculaire biologen namen geleidelijk aan de fakkel over van het DOE en vooral James Watson één van de ontdekkers van de DNA-structuur was een heel goede projectindiener en poenschepper.Toen Evelyn Fox Keller een onderzoeksproject wilde opstarten om de propaganda door te lichten onder de titel The Selling of the Human Genome Project, werd ze teruggefloten en kreeg ze geen geld. In het boek The Century of the Gene ontkent Evelyn Fox Keller het belang van het genetisch niveau niet, maar ze schrijft dat het wel een veel complexer verhaal is dan jaren werd volgehouden. Het is eigenlijk een heel ander verhaal. Waarom wetenschappers dat verhaal dan nooit verteld hebben? Omdat de mensen het toch niet begrepen zouden hebben, is het geijkte antwoord. Keller toont aan in haar boek dat het wèl mogelijk was. Niet gemakkelijk, maar wel doenbaar. MaW