De mening van de klant

Wat denken R1150RT-rijders zelf over hun motorfiets? Bruno van Nieuwenhove rijdt al 20 jaar BMW en zegt dat hij niet meer overtuigd hoeft te worden. Hij heeft sinds midden vorig jaar een R1150RT. Hij roemt het lage verbruik (5,2 liter per 100 kilometer), de wegligging, de zitpositie, de bescherming van de stroomlijn tegen weersinvloeden, het soepele motorkarakter en de service van BMW. Van Nieuwenhove doet 12.000 tot 15.000 kilometer per jaar, gaat ermee (ver) op vakantie en maakt verder lange tochten van zon 400 à 500 kilometer. Het enige ongemak vind ik het remsysteem. In het begin was dat zelfs voor een ervaren motorrijder moeilijk. Je kunt het integrale systeem niet ontkoppelen. Maar als je eraan gewend bent, hoef je je geen zorgen meer te maken, zegt hij. VeiligKarel Gijs is met zijn RT aan zijn tweede motorfiets toe. Hij reed eerst met een Honda Shadow 1100, een custombike. Ik wilde al eerder een BMW kopen, maar ik durfde niet. Ik koos de custombike om te leren rijden. Het was een hele ervaring om van een chopper over te stappen naar de RT. Het comfort is groot, hij schakelt prettig, je kunt er goed bochten mee nemen. Het remsysteem is voor mij prachtig en geeft een veilig gevoel. De echte freaks zijn er niet zo gek van, zij willen liever met de remmen spelen. Gijs heeft in twee jaar tijd 12.000 kilometer gereden. De motor gebruikt hij vooral voor vrije tijd. Minpunten? Misschien de prijs. Maar ja, een Honda Paneuropean is ook zo duur.Chris van Tichelt ruilde in de zomer zijn viercilinder BMW K1100LT in voor een RT. Ik ben voor een toermachine, niet zo voor de racemachines, zegt hij. Als pluspunt van de RT noemt hij de windbescherming. Bij 120 à 130 kilometer per uur kun je rustig nog het vizier van je helm opengeklapt hebben, aldus Van Tichelt. Over het gewicht is hij minder tevreden. Als je de motor achteruit moet duwen, is het toch 280 kilo. Rij je, dan voel je dat gewicht echter niet. Dan is die motor heel wendbaar.Marc van Rompaey kocht in april 2002 een RT. Als tweede motor naast een Yamaha V-Max, een pk-kanon. Hij doet met de RT zon 17.000 kilometer per jaar, waaronder ook veel woon-werkkilometers. De RT is toch iets comfortabeler om te toeren en afstanden doe ik liever met de RT dan met de V-Max. Van Rompaey geeft de RT een 9 op 10. Als minpunt geeft hij trillingen bij hoge snelheden op. En hij is wat kort van adem bij het optrekken, zeker in vergelijking met de V-Max.