Advertentie
Advertentie

De metamorfose van Belgacom

BRUSSEL (tijd) - Zal Belgacom de concurrentie aankunnen op een volledig geliberaliseerde telecommunicatiemarkt? Dat zal de klant na 1998 moeten uitmaken. De reactie van de klant kan heel verschillend zijn. Twee jaar na de liberalisering had de nationale operator in Nieuw-Zeeland 18 procent aan marktaandeel verloren. In Groot-Brittannië, Finland en Japan bedroeg dat verlies respectievelijk 20 procent, 40 procent en 60 procent. Belgacom tracht zich te wapenen.Uit jaarlijkse enquêtes blijkt dat Belgacom de voorbije jaren zijn klantentevredenheid heeft zien stijgen. Voor de globale tevredenheid bij de residentiële klanten was er dit jaar wel sprake van een terugval van 66 procent naar 63 procent. John Goossens schrijft dit toe aan de in augustus doorgevoerde tariefherschikking die volgens hem slecht is gecommuniceerd. Positief is wel dat de tevredenheid over de kwaliteit van de verbinding op een jaar tijd is gestegen van 65 procent naar 76 procent. Belgacom kampt wel nog steeds met heel wat vooroordelen. De gemiddelde Belg denkt dat een telefoongesprek driemaal zo veel kost als het werkelijk kost.