Advertentie
Advertentie

De niet ingeloste beloftes van e-business

Een van de oudste dotcom-mythes is dat internet het kleine bedrijven mogelijk maakte het op te nemen tegen de grote jongens. Ook piepkleine bedrijfjes zouden een sterke internetaanwezigheid kunnen opbouwen, en op voet van gelijkheid concurreren met de reuzen van de industrie. Zon klein bedrijf zou zelfs sneller reageren op nieuwe trends en op die manier zijn veel grotere, logge concurrenten de loef afsteken. Dit proces leek vijf of zes jaar geleden zo vanzelfsprekend, dat er zelfs een term voor werd uitgevonden: internetschuwe bedrijven zouden geamazond worden. Zij zouden hetzelfde lot ondergaan als dat van de Amerikaanse boekenwinkelketen Barnes & Noble, dat dreigde van de markt te worden geveegd door on-lineconcurrent Amazon. Maar achteraf bekeken werd er zo goed als niemand geamazond zelfs Barnes & Noble niet. On-lineverkoop bleek niet zo eenvoudig als dat het op sommige seminaries werd voorgesteld. Trouwe klanten winnen kostte veel geld, terwijl bestaande bedrijven een beroep kunnen doen op hun bestaande klantenbasis. E-business kan kleinere organisaties een wereldwijde zichtbaarheid geven, maar dat kan de waarde van een organisatie met globale aanwezigheid en merkbekendheid niet vervangen, stelt Frank Maene van het investeringsfonds Big Bang Ventures.Via websitesOok andere axiomas hebben het niet gehaald. Zo was er de oorspronkelijke opvatting dat e-business vooral draaide rond verkopen via websites. E-commerce, de term die her en der opdook, richtte zich erop om dankzij internet meer te kunnen verkopen aan nieuwe klanten. Het tegendeel bleek waar: kopen, in het jargon ook wel e-procurement genoemd, staat vandaag centraal. Vooral de grote ondernemingen die een e-procurement systeem op poten hebben gezet om hun aankoopprocessen te stroomlijnen en zo te besparen. Ook het oorspronkelijke idee dat e-business u in contact brengt met nieuwe handelspartners, bleek niet helemaal te kloppen. E-business gebeurt vandaag bovendien vooral tussen bedrijven die mekaar al lang kennen. Maene: De opkomst van publieke marktplaatsen op internet werd door velen gezien als dé manier om nieuwe klanten of leveranciers te vinden. E-marktplaatsen zouden voor efficiëntere handel zorgen, aangezien men lagere prijzen kon bedingen, maar de enige die echt succesvol zijn, zijn diegene die gebaseerd zijn op bestaande samenwerkingsverbanden. Ook op Belgisch niveau zijn heel wat e-marktplaatsen mislukt, waaronder Belgacoms ambitieuze miljoenenproject 3bTrade. Als publieke marktplaats is 3bTrade met stille trom verdwenen, maar als privé-initiatief zou het wel nog bestaan. De afgelopen maanden is ook de aandacht voor e-sourcing, jargon voor het on-lineselecteren van leveranciers, sterk toegenomen. Zowel bedrijven als consumenten maken handig gebruik van e-sourcing. Een studie van Forrester Research wees bijvoorbeeld uit dat het voorbije jaar nog geen 2 procent van de autos via het web werd verkocht. Maar in 80 à 90 procent van de gevallen dook het medium wel ergens in die aankoop op. Al was het maar om modellen te vergelijken of om prijzen op te vragen. WVi