De nieuwe Morgen is nog niet gearriveerd

BRUSSEL (tijd) - Het dagblad De Morgen zit al een tweetal jaar opnieuw in de lift, sinds uitgever Christian van Thillo de geldkraan weer opendraaide en het duo Koen Clement (algemeen directeur) en Yves Desmet (hoofdredacteur) het roer in handen nam. Het vakblad Media Marketing bedacht De Morgen eind vorig jaar met de onderscheiding 'medium van het jaar'. Maar de ultieme bekroning kwam er vorige week, toen bekend raakte dat de gemiddelde verkoop van De Morgen in het eerste kwartaal van '97 boven de 40.000 exemplaren per dag was gestegen. De krant deed nooit beter. En toch is van euforie in de Brogniezstraat geen sprake. 'Er blijft nog veel werk te doen', zegt Koen Clement nuchter.40.016 exemplaren per dag: dat was de gemiddelde verkoop van het dagblad De Morgen in de eerste drie maanden van 1997. Nooit in haar 19-jarige geschiedenis haalde de krant dit niveau. 'Toch wel', zegt Koen Clement, 'in 1980 zaten we ooit gedurende twee maanden aan 40.000 verkochte exemplaren.' 'Dat zal de tijd geweest zijn dat Marc Appel de oplagecijfers vervalste', lacht Yves Desmet.