Advertentie
Advertentie

@ De on-linemuziekmarkt verwelkomde afgelopen week betalende en legale

uitwisseldiensten. De lancering van MusicNet en Rhapsody luidt definitief het after-Napstertijdperk in, al boeren de gratis (en illegale) varianten als Audiogalaxy ondertussen lustig voort.De mediagroepen AOL Time Warner, EMI en Bertelsmann gingen van start met MusicNet. RealNetworks treedt daarbij op als technologische partner. De on-linemuziek van de labels Warner Brothers, BMG, EMI, Arista en Jive/Zomba is dan ook te beluisteren met zijn nieuwe product RealOne, een combinatie van RealPlayer en RealJukebox.MusicNet werkt met maandabonnementen. Voor 9,95 dollar of iets meer dan 11 euro luister je een maand lang naar 100 mp3-bestanden en 100 streaming muziekstukken van Britney Spears over ZZ Top tot Mozart. Je kunt je favoriete nummers oplijsten, naar ganse cds en internetradio luisteren. De catalogus bevat voorlopig 75.000 liedjes. Volgens de initiatiefnemers kunnen de muziekbestanden niet worden gebrand op cds of overgezet naar een mp3-speler. Benieuwd hoe lang het duurt eer de pientere internetburgers daar iets op vinden.Listen.com lanceerde afgelopen week Rhapsody, een internetradio en abonneedienst voor music on demand. De nieuwe dienst biedt muziek aan van niet alombekende labels als Ninja Tune Records, Knitting Factory Records en Digital Pressure. Het abonnementsgeld konden wij niet onmiddellijk terugvinden maar bedraagt volgens waarnemers tussen zes en acht dollar per maand. Daarvoor luister je ongelimiteerd naar de Rhapsodycollectie.Voorts is het wachten op de introductie van de nieuwe Napster en Pressplay, het on-linemuziekinitiatief van Sony en Universal. Pressplay komt er naar eigen zeggen begin volgend jaar. Napster, de aanvankelijk gratis en overpopulaire internetmuziekuitwisseldienst die de grote platenmaatschappijen attent maakte op de on-linemuziekmarkt, wil eveneens begin 2002 een betalende dienst starten. Ondertussen sloot het bedrijf al een samenwerkingsakkoord met MusicNet. Napster zal de MusicNetcollectie bij zijn abonnees verdelen.@ Boo.com, de hippe on-lineklerenwinkel die twee jaar geleden met veel toeters en bellen werd gelanceerd, staat op de rand van een tweede faillissement.Anderhalfjaar geleden kwam de e-shop met virtuele winkeldame Miss Boo in financiële problemen wegens veel te hoge opstartkosten. Boo.com kon een faillissement niet ontlopen maar werd nadien opgekocht door de Amerikaanse modeportaalsite Fashionmall.com.Fashionmall.com herlanceerde de on-lineklerenwinkel met een nieuwe focus en een steviger business model. Niet stevig genoeg, blijkt nu, want Fashionmall.com overweegt de winkel op te doeken wegens tegenvallende verkoopcijfers. Over de eerste negen maanden van dit jaar boekte Boo.com een verlies van 50.000 pond of bijna 80.000 euro.Meer internettips en interessante websites vindt u in T-Zine, de wekelijkse elektronische nieuwsbrief van Tijdnet. (www.tijd.be/T-Zine)