Advertentie
Advertentie

De oplossing van Myriam Schepers

Het probleemRond de zomermaanden is het bij Prefamac, zoals bij diverse andere bedrijven, altijd wat kalmer. Nochtans blijven de vaste kosten onverminderd doorlopen. Zeker voor een KMO is dat niet vanzelfsprekend. Creatief denken kan vaak een oplossing bieden om zulke periodes te overbruggen. Myriam Schepers heeft daar een neus voor. De oplossingZoals ze haar export aanpakt, doet Myriam Schepers een beroep op haar verbeeldingskracht, ook om stille periodes zinvol in te vullen. Ik heb zon dal in de omzet eens opgevangen door een mailing naar 1.000 prospecten. Wij hebben dat opgevat als een echt creatieve marketingcampagne met een ludiek zomers accentje, onder het centrale motto: Ga gerust met vakantie, wij werken ondertussen voor u, vertelt zij. Het opzet was dat de klant zijn budgettering vooraf kon bekendmaken en wij intussen ook onze calculaties voor het najaar konden maken. We wilden wel origineel en luchtig uit de hoek komen en voegden bij onze begeleidende brief een gadgetzonnebril, met als bijhorende opdracht: Gaat u met vakantie, neem deze zonnebril dan mee, maak hiermee een vakantiefoto en de beste foto wordt bekroond met een origineel geschenk. Die actie was een onverhoopt succes.De Prefamac- brievenbus puilde uit van fotos en reacties. Ze kwamen niet steeds van een of ander zonnig oord, maar waren ook vaak na ernstige bedrijfsvergaderingen geformuleerd. We ontvingen van (potentiële) klanten allerlei fotos, soms zonder verwijzing naar die wedstrijd. Alle combinaties waren denkbaar: fotos van de hond met een Prefamac-zonnebril op, de baby op het strand op dezelfde wijze getooid De hoofdprijs kenden wij toe aan de foto van een man in zwemslip met een Prefamac-bril op de neus, terwijl hij erg aandachtig onze brochure aan het bestuderen was. Echt héél mooi. Uiteindelijk beloonden we álle ingezonden fotos met een fles champagne. Mijn conclusie? Creatieve marketing onder de vorm van aandachttrekkers, blikvangers, liefst in een onweerstaanbaar dikke omslag, helpt altijd, wil je periodes van lagere verkoop opvangen. Je moet wat investeren om op termijn te oogsten. Dankzij die bril gingen onze klanten Prefamac letterlijk en figuurlijk door een andere bril bekijken. Een al even prettig neveneffect was dat de fiscale controleur me om uitleg vroeg over mijn rekening relatiegeschenken met reclamedrukwerk. Ik stopte een pakketje met brilletje in haar brievenbus en ook zij bekeek ons bedrijf plots door heel andere (fiscale) glazen.