De oplossing van Robonetics

Het probleemWat Robonetics doet, lijkt nogal wereldvreemd. Filip Verhaeghe kon het al ondervinden tijdens zijn zoektocht naar kapitaal om het bedrijf te starten. Robonetics heeft het zonder risicokapitaalverschaffers of business angels moeten zien te klaren. Maar na de research moet je ook de eerste klanten strikken. Hoe overtuig je de markt van de nood aan software voor robots? Een bijkomende moeilijkheid is dat Robonetics op vrij uiteenlopende markten actief is.De oplossingEssentieel is dat je in de beginfase enkele referentieklanten binnenhaalt. Daarvoor heb ik een beroep gedaan op mijn persoonlijke netwerk, zegt Filip Verhaeghe. Het is makkelijker mensen te overtuigen van een futuristisch ogend product als ze al vertrouwen in je hebben. Voor anderen klink je als een wildvreemde, zeker in een sector als de robotica. Mondreclame is dus zeer belangrijk. Voorts onderhouden we nauwe contacten met de collega-roboticabedrijven. Dat gebeurt vooral tijdens de bijeenkomsten van de grote vakorganisaties. Deze contacten maken het makkelijk aan direct marketing te doen. We proberen prospecten ervan te overtuigen dat Robonetics de klanten een kostenbesparende oplossing biedt. Niettegenstaande Robonetics vrij uiteenlopende markten bespeelt, blijven we zo toch strikt bij de core business.