Advertentie
Advertentie

De Persgroep houdt dominante greep op markt populaire kranten

KOBBEGEM (tijd) - 'Hier heb ik het eigenlijk niet echt zo graag over,' zegt Christian van Thillo, topman van de Persgroep, als hij op de persconferentie over de resultaten van 1997 de advertentie-inkomsten voorlegt. Niet dat de cijfers er slecht uitzien, wel integendeel. Maar advertenties komen in de strategie van zijn uitgeversgroep slechts op de tweede plaats, beklemtoont Van Thillo: 'De lezers zijn nog altijd het belangrijkst. Wij werken niet met financiële doelstellingen maar met commerciële doelstellingen.' En wat die lezers betreft heeft De Persgroep alweer niet te klagen: Het Laatste Nieuws, het vlaggenschip van de groep, is nog altijd de grootste krant van Vlaanderen en blijft steeds meer lezers aantrekken.'Ik ben enorm optimistisch over de toekomst van de populaire kranten', verzekert Christian van Thillo. 'De snelheid van de andere media is zeer sterk overroepen. Zowat 80 procent van het nieuws op radio en televisie komt uit de kranten. Ik zie trouwens een enorme remonte van de kranten.' Van Thillo spreekt vanuit een zeer comfortabele positie, want onder de populaire kranten haalt zijn Het Laatste Nieuws nu al sinds 1990 jaar na jaar een hogere verkoop. Eind 1997 verkocht de krant bijna 261.000 exemplaren per dag, wat er 11.000 meer waren dan het jaar voordien. De andere populaire kranten in Vlaanderen stagneren in het beste geval. Directe concurrent Het Nieuwsblad zag zijn verkoop met 1,4 procent afbrokkelen, zo blijkt uit gegevens die De Persgroep hanteert.