Advertentie
Advertentie

De Post: 3,6 miljard zendingen; 1.551 klachten

BRUSSEL (tijd) - De dienst Ombudsman van De Post heeft vorig jaar 1.551 schriftelijke klachten in verband met de werking van de postdiensten moeten verwerken. Bovenop werden ook nog 2.686 telefonische oproepen behandeld. In totaal werd de ombudsdienst dus 4.237 keer benaderd door ontevreden klanten. Dat zijn 63 procent meer klagers dan het jaar voordien. Het lijkt veel. Tegenover de 3,6 miljard zendingen die De Post vorig jaar verzorgde, stelt het aantal klachten echter niet veel voor.De ombudsdienst werd vier jaar geleden opgericht naar aanleiding van de omvorming van De Post tot een autonoom overheidsbedrijf. Klachten kunnen niet telefonisch worden overgemaakt. Dat moet schriftelijk gebeuren. In '93 werden 375 schriftelijke klachten behandeld. Vorig jaar waren er dat 1.551 of 67 procent meer dan in 1995. De meeste werden ontvankelijk verklaard en behandeld. In 656 gevallen werden de klanten door de ombudsdient in het gelijk gesteld en kregen de klanten achteraf vanwege De Post gedeeltelijke of volledige voldoening. In 708 gevallen werden zij teruggefloten. Bovenop de brieven moest de 12-koppige ombudsdienst vorig jaar ook 2.686 telefonische oproepen beantwoorden. Dat was 60 procent meer dan het jaar voordien. Het werkvolume van de ombudsdienst steeg met 63 procent tot 4.237 brieven en telefoons.