De prijzen van RyanairJonathan Ford

De luchtvaartmaatschappij Ryanair, bekend om zijn goedkope vluchten, wil zijn tarieven nogmaals verlagen om de groei van het bedrijf te bestendigen. Die nieuwe prijzenslag zal de winstmarge per passagier opnieuw met 10 tot 15 procent doen dalen, voorspelt de gedelegeerd bestuurder, Michael O'Leary. In het vorige boekjaar daalde die winstmarge al met 6 procent, wat niet verhinderde dat Ryanair een groei van de nettowinst kende met 59 procent. Wie heeft ooit al gehoord van een oorlog waarin het de bedoeling was niemand te doden? Toch zegt Ryanair dat de jongste prijzenslag in de luchtvaart, die het heeft ontketend, niet de bedoeling heeft de concurrentie schade toe te brengen. Weinigen geloven dit verhaal, want van de Ierse luchtvaartmaatschappij is al geruime tijd geweten dat ze haar pijlen richt op de Britse concurrent Easyjet. Door zich vorig jaar te willen meten met de meer conventionele luchtvaartmaatschappijen in Europa heeft de Britse groep Easyjet zich in 2002 kwetsbaar opgesteld, zeker financieel. Ryanair heeft bloed geroken. De Ierse groep wil door een nieuwe prijzenslag de Britse concurrent Easyjet verder in de problemen brengen. Easyjet zag vorig jaar zijn kosten toenemen en zijn tarieven verder dalen. De nieuwe prijzenslag van Ryanair is al bij al vrij doorzichtig. De groep teert op enkele essentiele marktvoordelen tegenover de concurrentie, zoals haar aanwezigheid in regionale luchthavens. Daar heeft ze het monopolie op de plaatselijke trafiek en kan ze ongestoord genieten van regionale subsidieregelingen. Concreet wil dit zeggen dat bij gelijke prijzen Ryanair veel minder stoelen moet vullen dan zijn concurrent Easyjet om uit de kosten te komen. Een prijzenslag werkt dan ook altijd in het voordeel van de Ierse luchtvaartmaatschappij. Omdat de twee groepen andere routes en luchthavens gebruiken, is een directe vergelijking en ook concurrentie erg moeilijk. Toch is het gevaar niet denkbeeldig dat Ryanair de toerist die naar de laagste prijs kijkt, toch kan aantrekken. Als Easyjet ingaat op deze concurrentieslag en zijn tarieven navenant verlaagt, riskeert het eerder dan Ryanair in de rode cijfers te belanden. Omdat bij Ryanair het punt waarop de rode cijfers opdagen altijd lager ligt dan bij de concurrentie, kan het bij een nieuwe prijzenslag enkel marktaandeel winnen, wat dan ook de bedoeling is.