Advertentie
Advertentie

De Proloog

Hallo, beste lezers en lezeressen, hier is uw Kiki Vandewiele weer, marketing-, advertising- en pr-manager van Tijd-Cultuur 2000! Jodelatihi - jodelatihoe! Ja, ik ben goedgemutst vandaag, en wel hierom: bij onze krant De Financieel-Economische Tijd is een uitgebreid lezersonderzoek gebeurd, en van de resultaten zijn de meeste redacteurs en medewerkers niet goed geworden, behalve ik. Want wat blijkt? De gemiddelde Tijd-lezer is uitstekend opgeleid, heeft een goedbetaalde en hooggeclassificeerde job, belegt in alles wat los- en vaststaat, maar is al een ietsje minder geïnteresseerd in de nochtans uitstekende artikels die in onze krant staan. Alleen de cijferpaginas tellen! En met cijfers bedoel ik: aandelen, effecten, fondsen, warrants, obligaties, futures en options.... Doorwrochte artikels van onze topjournalisten over bedrijven en sectoren, de financiële markten enzovoorts, dat gaat nog, maar binnenlandse, laat staan buitenlandse berichtgeving? Dan haken de gepensioneerde couponknippers, de gebrilde beurskoerspeuteraars en de wilde beleggers in de meest vreemd-exotische en bedrieglijk aantrekkelijke waardepapieren (internetaandelen en zo) af. Alleen een groep intelligente, objectieve achtergrondinformatie zoekende en sociaalvoelende mensen, die slechts beleggen met het oog op het welzijn van hun kinderen, leest onze hoogstaande journalistieke berichtgeving. Komaan, hoor ik u al roepen, kom nu maar boven met de cijfers over Tijd-Cultuur, dat we eens goed kunnen lachen. Welaan: niet minder dan veertig procent van de Tijd-lezers vinden dit prachtige product toch nog interessant tot zeer interessant. En, nog prachtiger: 51 procent van de vrouwelijke lezers lezen Tijd-Cultuur! Ikzelve vind dat fantastisch, en omdat die andere zestig procent mannen ons toch niet lezen, kan ik hier en nu tegen hen dit zeggen: Machogeldwolven! Materialistische egoïsten! Oogklepdragende cijferneukers! Nuldimensionele grafiekalpinisten!Ik voel me dus uitstekend, maar mijn chef niet. Elke middag zit hij nu met de andere Tijd-redacteurs zijn boterhammekes in verdriet te drinken in het Café des Arts, en samen vragen ze zich af of het niet beter zou zijn twéé kranten te maken. Een met de cijfers, op weg naar een goedbetaalde oplage van 72.000, en een andere met redactionele artikels, die fotokopiegewijs naar de geïnteresseerde lezers via individueel huisbezoek kunnen toegeleverd worden.Gelukkig is er het blok van de redactie Financiën. Die kerels zijn met een even simpele als geniale oplossing op de proppen gekomen: plaats Tijd-Cultuur eerst op het internet als dotcom en dan op de beurs, en het geld stroomt binnen! Met enige voorkennis van zaken hebben ze allemaal al aandelen genomen, à 47 euro per stuk. Alleen mijn geniale zoontje Yves doet me nog even nadenken. Hij heeft zich van neus tot scrotum met gouden ringetjes laten piercen, en hij zei me gisteren: Ma, ten eerste steunt Bert Anciaux mij, mijn schooldirecteur moet met zijn poten van mijn piercings afblijven. En ten tweede heb ik meer goud aan mijn lijf dan gij ooit met uw nepaandelen zult hebben, als het Moment van de Waarheid ter Beurze is aangebroken!Doei!Uw toegenegen,Kiki Vandewiele,marketing-, advertising- en pr-manager van Tijd-Cultuur.