De stille begrafenis van Philips Media

(tijd) - De divisie Philips Media die vier jaar geleden met torenhoge ambities werd opgericht en voorbestemd was om op termijn zowat een vierde van de omzet van het hele Philips-concern aan te brengen, wordt ontmanteld. Dat heeft Philips-president Cor Boonstra voor het eerst met zoveel woorden toegegeven. Een verrassing is dat niet. De beslissing viel eigenlijk al enkele maanden geleden toen Boonstra besliste om de participaties in een aantal kabelmaatschappijen af te stoten. Boonstra boog zich gelijktijdig ook over het multimediaproject cd-interactief (cd-i). Een mooi product, zo vond hij, maar zonder uitzicht op snel rendement. Cd-i werd in stilte begraven. Meteen viel ook het doek voor Philips Media. Philips Media werd opgericht toen bleek dat een kunstgreep nodig was om de cd-interactief enige kans op succes te geven. Cd-interactief was geïntroduceerd als een medium met ongekende toepassingsmogelijkheden. Bij zijn geboorte leek cd-i wel degelijk de gedroomde consumententoepassing van de cd-rom. Cd-i bood net als de cd-rom zowel klank, beeld als tekst. Het verschil zat hem in het gebruiksgemak. Het aansluiten van een cd-i-toestel (op een televisietoestel) en de bediening ervan waren kinderspel. Op cd-i kon zowat alles: interactieve spelletjes, langspeelfilms, muziekvideo's, multimedianaslagwerken en-cursussen tot zelfs aansluiten op Internet.