Advertentie
Advertentie

De trend zetten loont

Innoveren is vaak balanceren tussen risico en succes. Toen in 1984 de Franse autobouwer Renault zijn Espace aan de wereld presenteerde, werden er in de eerste maand maar tien exemplaren van verkocht. Renault dacht nochtans een nieuw en goed concept te hebben: een auto met veel zitruimte of bagageruimte, in te vullen volgens de wensen van de klant. Het publiek ging eraan voorbij. Het concept drong maar druppelsgewijs door. Het kostte tijd om ontdekt te worden. Maar toen sloeg de vlam in de pan en verkocht Renault zijn Espace als zoete broodjes. Ongeveer elke autoconstructeur is de Franse trendsetter gevolgd. Monovolumes als de Espace worden nu vooral aangekocht als bedrijfswagen, door zelfstandigen die er gemengd gebruik (familie/zaak) van maken.In de markt van de personenwagens is de monovolumewagen al lang geen randfenomeen meer. In het voorbije jaar stonden in ons land 42 modellen als monovolume ingeschreven (monovolume is omschreven in functie van de carrosserievorm, het gebruik, het aantal zitplaatsen, de massa en de technisch toelaatbare maximummassa). Samen vertegenwoordigden ze in '98 al 8,9 procent van het totaal aantal nieuwe inschrijvingen van personenwagens in ons land. Dit is een derde meer dan in '97 en meer dan het dubbele van '96.