@ De webwinkel Azur stopt ermee als gevolg van de aanhoudende verlieze

n. De aandeelhouders Standaard Boekhandel en Clickx Ventures zijn niet langer bereid te investeren in een webactiviteit die in het huidige internetklimaat niet valt te rendabiliseren. Zij steken hun centen liever in de verdere expansie van hun respectieve winkelnetwerk en portaalsite Clickx!. De bestaande bestellingen werkt Azur verder af. Door het verdwijnen van Azur blijft Proxis over als enige webwinkel in ons land. Volgens zijn gedelegeerd bestuurder Steven Pyck is het bedrijf goed op weg om volgend jaar rendabel te zijn. Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat de aandeelhouders van Azur beslisten vanaf 28 november 2002 onze internetactiviteit stop te zetten, delen de directie en de medewerkers van Azur mee op azur.be. Exact een jaar geleden ging Azur, toen nog volledig in handen van Clickx Ventures, in zee met de Standaard Boekhandel. Via zijn hoofdaandeelhouder Zuidnederlandse Uitgeverij participeerde de boekhandel voor 51 procent in de on-lineboeken- en cd-winkel. De rest van de aandelen bleef in handen van Clickx Ventures, de internetholding van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij (VUM, de uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad). Vandaag beslissen de twee aandeelhouders niet meer te investeren in Azur. Standaard Boekhandel en Clickx Ventures noemden de integratie tussen Standaard Boekhandel en Azur geslaagd. Maar volgens de twee zijn de on-linewinkelactiviteiten in het huidige internetklimaat niet winstgevend te maken. De gedelegeerd bestuurder van de concurrent Proxis wijt het falen van Azur aan de schaalgrootte. Pyck: Onze kostenbasis is dezelfde maar Proxis is wel vijfmaal groter dan Azur. Proxis bestond in oktober vijf jaar en nam november vorig jaar de boekenwinkelketen Club over. Klanten die hun boeken en/of cds via Proxis bestelden, kunnen die afhalen in een van de 26 winkels van Club. De vandaag enige overgebleven webwinkel in België heeft in september het break-evenpunt bereikt en hoopt die toestand volgend boekjaar te extrapoleren op jaarbasis. Na een herstructureringsronde legt Proxis nu de focus op groei. Denkt de webwinkel op dat vlak te profiteren van het verdwijnen van de enige concurrent? Op korte termijn zal de omzet van Proxis stijgen, reageert Michiel Deturck, de directeur van Mitiska Net Fund Europe, de hoofdaandeelhouder van Proxis. Maar op langere termijn wordt de markt minder ontwikkeld, stelt Deturck. Je bouwt inderdaad beter met twee aan een markt die nog in de kinderschoenen staat, beaamt Pyck.@ De Belgische consument houdt niet van spam of e-mails die zonder toestemming worden gestuurd en reclame bevatten. Enkel als de e-mail nieuws bevat, is de consument wel geïnteresseerd. Zo luidt de voorspelbare conclusie na een marktonderzoek door het e-mailmarketingbedrijf Octopush en het onderzoeksbureau Rogil Field Research. Zij deden een rondvraag bij 640 Belgische e-mailgebruikers uit Vlaanderen en Wallonië.70 procent van de respondenten geeft aan meerdere e-mailadressen te hebben om ongevraagde berichten te vermijden in de belangrijkste mailbox. De ongevraagd toegestuurde reclameboodschappen worden het minst gesmaakt. Slechts 30 procent stoort er zich niet aan. Als de e-mail nieuws bevat, zijn de respondenten milder. De helft van de respondenten vindt het niet erg algemeen nieuws, sport en regionale berichtgeving ongevraagd te ontvangen. De alarmberichten over computervirussen weet 64 procent te appreciëren.