Delhaize niet geraaktdoor aanslagen in VS
(van onze correspondent)NEW YORK De aanslagen van 11 september hadden geen negatieve invloed op de omzet in de Amerikaanse supermarkten van Delhaize. Dit deelde een woordvoerder van Delhaize in België desgevraagd mee. Zo kort voor de presentatie op 26 oktober van de resultaten over het derde kwartaal wil hij niet in details treden.De omzet in de supermarkten van concurrent Ahold in de VS liggen sinds 11 september hoger dan verwacht. Een woordvoerder schrijft dit toe aan hamstergedrag kort na de aanslagen. Ook eten Amerikanen minder buiten de deur. Omdat ze minder uit eten gaan, daalde de omzet bij de divisie foodservices (leveringen aan grote klanten) bij Ahold Amerika. Per saldo is het effect op de Ahold-omzet in de VS volgens de woordvoerder licht positief.Ook Walmart, s werelds grootste detailhandelketen, ondervond geen negatieve effecten. Walmart boekte per Amerikaanse winkel in september 2001 gemiddeld 6,3 procent meer omzet dan in september 2000. Het had een stijging van 4 tot 6 procent verwacht. In deze onzekere tijden verkiezen veel consumenten het goedkope, degelijke aanbod van kleding en gebruiksartikelen boven duurdere alternatieven.De positieve geluiden steken schril af bij het slechte nieuws van kledingzaken en winkels voor luxe artikelen. Bij de kledingzaken van GAP daalde de gemiddelde omzet per winkel in september bijvoorbeeld met 17 procent. De onderneming gaf een winstwaarschuwing en verwacht over het derde kwartaal een verlies uit gewone bedrijfsvoering van 150 miljoen dollar. Ook Tiffany & Co en AnnTaylor Stores Corp. gaven winstwaarschuwingen. HR