Delvaux, Moortgat en Palm staan samen achter de tapkast in Parijs

(tijd) - Palm, Moortgat en handtassenfabrikant Delvaux willen een Belgische stek in Parijs. De twee brouwerijen hebben samen zo'n 30 miljoen frank veil voor een 'biercultuurhuis' in Parijs. Delvaux investeert 1 miljoen frank. Nog eens 10 miljoen komt van de vierde aandeelhouder, de Franse Belg Olivier Simon. Voor de rest van de investering - waarvoor zo'n 95 miljoen frank nodig is - wordt een lening aangegaan bij de Generale Bank. Het pand is aangekocht, de verbouwing gestart en in mei 1996 willen de initiatiefnemers de eerste bierkragen afschuimen in de Rue Racine. De brouwers Moortgat en Palm en maroquinerie Delvaux hebben de handen in elkaar geslagen om een nobel doel te dienen: de promotie van Belgische streekprodukten in Parijs. Maar zit chauvinistisch Frankrijk te wachten op Belgische Duvel en konijn gesmoord in trappist? 'Wij richten ons op de eerste plaats op Belgen die actief zijn in Parijs. Voor hen willen wij een ontmoetingplaats, een taverne en een restaurant, met Belgische produkten op de kaart', licht Jan Toye, bestuurder en algemeen directeur van brouwerij Palm toe. Het pand zal ook seminarieruimte en lokalen voor persconferenties huisvesten. 'Het gaat om een nieuw concept. Wij beogen geen tweede Léon en evenmin zoiets als het Zwitserse of het Zweedse huis in Parijs; want daar tref je alle nationaliteiten behalve Zwitsers of Zweden', aldus Philip Moortgat, bestuurder van de gelijknamige brouwerij.