Advertentie
Advertentie

Den Oudsten komt naar België met speciaal ontwikkelde bus

WOERDEN (tijd) - De Nederlandse busbouwer Den Oudsten, die na het faillissement van de constructie United Bus weer een eigen koers is gaan varen, neemt zich voor om zijn aandeel op de Belgische openbaar-vervoermarkt geleidelijk uit te breiden tot acht procent. 'Open grenzen bieden nieuwe groeikansen', zo luidt het devies. Momenteel heeft de fabrikant uit Woerden, een schilderachtig dorp in de buurt van Utrecht, nog geen procent van onze markt in handen. Enkele tientallen Belgische busexploitanten kregen onlangs de Alliance Intercity B95 in primeur te zien, een lijnbus die Den Oudsten speciaal voor onze markt ontwikkelde. Van Hool en Jonckheere, de West-Vlaamse dochter van Berkhof, zijn gewaarschuwd.Den Oudsten wil de Alliance Intercity B95 gebruiken als breekijzer om (met name) De Lijn en haar onderaannemers te overtuigen om meer bussen uit Woerden af te nemen. 'De fabriek heeft eindelijk ingezien dat je in België alleen maar echt voet aan de grond kan krijgen door aan de lokale eisen te voldoen', zegt Mark Hansen, die Den Oudsten in ons land importeert. Hansen, een oudgediende van LAG Bus (nu Eos Coach, een filiaal van Van Hool), veroverde met Den Oudsten reeds een vijfde van de markt in het Groothertogdom Luxemburg. 'Het zou al heel mooi zijn als we dit jaar tien bussen in België kunnen verkopen', vindt hij.