Advertentie
Advertentie

Deutsche Börse verscherptregelgeving Neuer Markt

(reuters/tijd) - Bij Otto Normalverbraucher, de Duitse jan-met-de-pet, is het vertrouwen in de Neuer Markt volledig zoek. Het groeisegment van de Frankfurtse beurs zag sinds de piek in maart bijna 70 procent van zijn beurswaarde in rook opgaan. Een streep door de rekening van veel Duitse particulieren, die na de steile klim in 1999 hun geld gretig in Neuer Markt-fondsen stopten.De Frankfurtse beurs komt nu met maatregelen die het vertrouwen moeten herstellen. Dit vooral in reactie op schandalen rond voormalige hoogvliegers als Infomatec en EM.TV, die onlangs toegaven beleggers foutieve informatie te hebben verschaft.Vanaf 1 maart 2001 eist Deutsche Börse van het management van alle op Neuer Markt genoteerde bedrijven volledige transparantie over de aan- en verkopen van eigen aandelen. Dit naar analogie met de verplichte disclosure of insider dealings op de Amerikaanse beurzen. Bedrijven die de nieuwe transparantieregel overtreden, worden geschrapt.Tweede maatregel is de eis voor de publicatie van een meer gestandaardiseerd en completer kwartaalverslag vanaf begin 2001. Op Neuer Markt genoteerde ondernemingen moeten nu reeds driemaandelijks cijfers publiceren. De ervaring leerde echter dat bedrijven over een veel te grote bewegingsvrijheid beschikten over het soort cijfers dat ze publiceerden. Analisten vinden de eis voor een geharmoniseerd kwartaalverslag dan ook een stap in de goede richting.