Direct mail: de zoektocht naar de doelgroepen

(tijd) - Belangrijk bij telefoongidsen op CD-rom of Internet is het doel van die gidsen. Het enige doel van de papieren gidsen is wellicht adres- of telefoongegevens opzoeken. Dit is voor de elektronische versies in de praktijk niet zo. Veel professionele gebruikers denken meteen aan de mogelijkheden die deze gidsen bieden op het vlak van direct mail. Over de juridische aspecten van deze mogelijkheden gaat het elders op deze pagina. Hier willen we even nagaan in hoeverre de bestaande produkten ook daadwerkelijk te gebruiken zijn voor direct mail.Van de algemene telefoongidsen op CD-rom stelt alleen Infobel zich voor als een hulpmiddel voor direct mail. Infobel is de enige CD-rom die de mogelijkheid biedt gegevens te exporteren naar een eigen databank of de adressen rechtstreeks op etiketten te drukken. In de praktijk zijn de CD-roms van BDS en ITT Promedia ook te gebruiken voor direct mail. Bij alle drie kan je op diverse manieren gegevens selecteren, zoals je dat voor een mailing zou doen, bijvoorbeeld geografisch, per beroep of rubriek. Alleen de gegevens naar een eigen bestand overbrengen gaat bij BDS en ITT Promedia veel moeilijker: je moet de geselecteerde gegevens manueel in een eigen bestand inbrengen.