Advertentie
Advertentie

Distributie en verbruikers akkoord om euro aan te prijzen

BRUSSEL (tijd) - Vertegenwoordigers van distributie en verbruikers hebben een pact gesloten die de consument vertrouwd moet maken met de euro. Winkels en bedrijven zullen op vrijwillige basis een gedragscode kunnen onderschrijven om vanaf 1999 de prijzen op hun producten zowel in euro als nationale munt aan te bieden en ook in euro te laten betalen zonder bijkomende kosten. Een eurolabel moet de deelnemers aan het akkoord meer zichtbaarheid geven.EU-commissielid voor Consumentenzaken Emma Bonino kondigde gisteren een contract aan tussen vertegenwoordigers van consumenten en organisaties uit de toeristische sector, de handel, horeca en KMO over de nieuwe Europese munt. De distributie in de ruime zin is daardoor de eerste sector die zich waagt aan een vergelijk met verbruikers over de dubbele aanduiding van prijzen. Het is de bedoeling dat kleinhandelaars en bedrijven individueel de gedragscode onderschrijven waarover de twee groepen een akkoord bereikten. Zij kunnen dan uitpakken met een eurolabel naar de klant toe.