Dodelijke romantiek

In the Cut Van Jane CampionNaar de roman van Susanna MooreMet Meg Ryan, Mark Ruffalo, JenniferJason Leigh, Kevin Bacon, Nick Damici, James Firo, Sharieff Pugh, Heather Litteer (tijd) - 'In the Cut', Jane Campions verfilming van Susanna Moores gelijknamige erotische thriller, opent met een chaotische pianoversie van Doris Days klassieker 'Que Sera Sera', een muziekkeuze die de hele film samenvat. Net als de vrouw in de song vraagt ze zich af of ze ooit het geluk zal vinden dat voor haar voorbestemd is, en haar definitie van geluk is een leven met de ware Jakob. In de film heet ze Frannie Avery, verdient ze haar brood als lerares taal en literatuur aan de universiteit van New York en zinkt ze steeds dieper weg in de bittere eenzaamheid die ze elke dag voelt. Haar liefdesleven stelt niks voor, tot ze per toeval in de kelder van een bar op een onthutsend/opwindend tafereel stoot. Niet lang daarna maakt ze kennis met de zeer mannelijke rechercheur Malloy, die haar niet alleen vertelt dat ze een seriemoordenaar aan het werk heeft gezien maar ook een rauwe aantrekkingskracht op haar uitoefent. Malloy gedraagt zich echter totaal niet als de prins op het witte paard die Frannie in gedachten had, en dat is net de pijnlijke les die ze in de loop van deze film moet leren. Op het eerste gezicht mag 'In the Cut' dan wel een thriller over een seriemoordenaar lijken, regisseur Jane Campion heeft andere redenen om dit verhaal te vertellen. Net als 'The Piano' en 'Portrait of a Lady' gaat het om een vrouwelijke hoofdfiguur die ontdekt hoe de echte wereld in elkaar steekt, een wereld die vol roofdieren loopt en niets liever wil dan vrouwen in een keurslijf stoppen. Letterlijk in het geval van de hoofdfiguren uit veel van Campions vorige films, figuurlijk in het geval van Frannie Avery. Haar mentale korset is het idee van de eeuwige romantische liefde dat ze met groeiende wanhoop achterna holt. Op zich is het knap dat Campion ervoor kiest die thematiek binnen de grenzen van het erotischethrillergenre te behandelen, omdat ze op die manier veel kijkers kan bereiken die anders nooit in een van haar films geinteresseerd zouden zijn. Bovendien zou ze met haar visuele talenten het genre ook wat vers bloed kunnen geven. Alleen gaat ze toch weer zodanig op in de onderwerpen die ze wil aanraken dat ze vergeet dat een thriller ook op plotgebied interessant moet blijven. 'In the Cut' is absoluut intrigerend en wordt geschraagd door gedurfde vertolkingen, maar hij blijft niettemin een half gemiste kans. RN