Don Giovanni

Het Prinsbisschoppelijk Paleis te Luik, het Kasteel Terhulpen en het Kasteel van Ooidonk zijn het decor voor een nieuwe operaproductie van Mozarts Don Giovanni. Regisseur Gérard Corbiau, die muziekfilms als Le Maître de Musique, Farinelli en Le Roi Danse realiseerde, maakt in deze productie zijn debuut als operaregisseur. Corbiau omschrijft de productie als volgt: Don Juan, de misleider van Sevilla, geniet van de voorrechten van zijn kaste. Hij is een vrolijke bedrieger, verkrachter, occasionele moordenaar, verleider door plezier en nood. Hij maakt van zijn leven een meesterwerk. De vrouwen, hij lest er zijn dorst mee, ze worden voorwerpen van zijn verzameling, getallen op een lijst. Alles wordt voor hem abstractie, zelfs de dood. En als het tijd wordt die te trotseren, vecht hij zonder de minste angst; door snoeverij, en hij zinkt. Wat een triestige ondergang voor een levensgenieter. Don Juan is een stuk dat gaat over de dood, over het mooiste, het meest fascinerende wat bestaat. Het vrolijkste ook, het meest met leven gevuld. Daarom zullen we zingen en optreden op het voetstuk van een tombe. We zullen er feest op vieren. Een barokke tombe, uiterst gemeten, een reusachtige marmeren tombe... gemaakt van hetzelfde stof als het standbeeld van de Commandant. En we zullen er van de deugden zingen. Brrr... ! Jérôme Pillement en Eric Lederhandler hebben de muzikale leiding en werken met het orkest Nuove Musiche. Jonge Belgische talenten staan in deze Don Giovanni naast internationale solisten, met in de voornaamste rollen Taras Kulish (Don Giovanni), Latchezar Lazarov (Leporello), Olga Pasichnyk en Annemarie Kremer (Donna Anna), Alex Grigoriev (Don Ottavio), Anne Renouprez en Sandrine Eyglier (Donna Elvira), Céline Scheen en Sabine Conzen (Zerlina).Prinsbisschoppelijk Paleis (Luik) - do 22, vr 23 en za 24 aug, 21 uur - 070/22.20.07Kasteel Terhulpen - van 28 aug t.e.m. 1 sep, 21 uur - 070/22.20.07Kasteel Ooidonk do 5, vr 6 en za 7 sep, 21 uur - 070/22.20.07Laus PolyphoniaeLaus Polyphoniae, de Antwerpse afdeling van het Festival van Vlaanderen, focust dit jaar op de Musica Britannica. De muziek van de Britse eilanden nam lang een aparte plaats in het Europese muziekleven in. Tijdens de 15de eeuw waren er maar weinig contacten van Engelse componisten met het Europese vasteland, maar vanaf de 16de eeuw werden de banden aangehaald. Ten gevolge van de breuk met Rome kent de Engelse religieuze muziek typische genres als de service en de anthem. Maar het meest interessante hoofdstuk van de Engelse muziek is ongetwijfeld de ontwikkeling van de klaviermuziek, die aan het einde van de 16de eeuw onder de zogenaamde virginalisten in een stroomversnelling raakte. John Bull (1562/63-1628) is ongetwijfeld een van de grootste virtuozen onder deze virginalisten. Hij week na een schandaal uit naar de Zuidelijke Nederlanden, waar hij in dienst kwam bij de aartshertogen Albrecht en Isabella en later organist werd in de Antwerpse kathedraal. De muziek van Bull staat centraal op het Festival Laus Polyphoniae, dat deze week in Antwerpen van start gaat. Net als Bull weken ook Peter Philips en Richard Dering om religieuze redenen uit naar Vlaanderen. Daarom worden de muzikale connecties tussen Vlaanderen en Engeland tijdens het festival belicht. Naast de invloed van Bull op de klaviermuziek, wordt een groot deel van het Engelse repertoire van de 15de eeuw tot het midden van de 17de eeuw geëxploreerd. Zo staat een brede waaier genres op het programma als missen, motetten en madrigalen, maar ook anthems en ayres van componisten als Thomas Tallis, William Byrd, John Dowland, Thomas Weelkes en Orlando Gibbons. Uitvoerders zijn artist in residence Jos van Immerseel, die een bijzondere fascinatie heeft voor het werk van de Engelse virginalisten. Hij verleent zijn medewerking aan twee avondconcerten. Op 25 augustus dirigeert hij Anima Eterna in motetten van Thomas Tallis en op 1 september is hij solist in een klavierhappening gewijd aan John Bull. Verder zijn onder meer Gustav Leonhardt, Jill Feldman, Kathelijne Van Laethem, Göteborg Baroque Ensemble, Currende, Cappella Pratensis, Hespèrion XXI, Huelgas Ensemble en Parley of Instruments van de partij. Heel wat avondconcerten vinden plaats in de Sint-Augustinuskerk, een ruimte die de komende maanden verder gerenoveerd wordt zodat ze over iets meer dan een jaar als een volwaardige concertzaal gebruikt kan worden. Naast 27 concerten zijn er tijdens Laus Polyphoniae ook een instrumentententoonstelling, masterclasses, lezingen, open repetities, kinderconcertateliers, een zomercursus voor jongeren, inleidingen en lezingen en de derde editie van de International Young Artists Presentation-Early Music.Diverse locaties (Antwerpen) - van za 24 aug t.e.m. zo 1 september - 03/213.86.64DurufléOp donderdag 22 augustus brengt organist Peter Pieters een herdenkingsconcert in de Sint-Romboutskathedraal voor twee belangrijke figuren uit de 20ste-eeuwse orgelwereld: Maurice Duruflé, die honderd jaar geleden geboren werd, en Olivier Messiaen, die tien jaar geleden overleed. Duruflé was een leerling van Tournemire en Vierne en hij zette de romantische orgeltraditie van zijn leermeesters voort in zijn werk. Messiaen bouwde eveneens voort op deze traditie maar verrijkte ze met vernieuwende compositorische technieken. Het concert van Peter Pieters past in de Paul Collaer-cyclus waarin het Festival van Vlaanderen-Mechelen een voorbeeld neemt aan de gedreven manier waarop Paul Collaer voor de 20ste-eeuwse muziek ijverde.Sint-Romboutskathedraal (Mechelen) - do 22 aug, 20.30 uur - 015/29.78.22 Zone OrfeoMuziektheater Transparant organiseerde afgelopen jaren met vaste regelmaat zomerproducties voor jonge zangers. Na de Storm, een jongerenopera waar Shakespeare en Purcell als uitgangspunt dienden, moet dit jaar Monteverdis Orfeo de jongeren tot creativiteit aanzetten. Naast deze eerste mijlpaal uit de operageschiedenis worden ook madrigalen van dezelfde componist onder de loep genomen. De menselijke kwetsbaarheid van Orfeo en Euridice die hun liefde zien verloren gaan door het noodlot staat daarbij centraal. De Israëlische sopraan Ayala Sicron begeleidt het jonge zangtalent en onder leiding van regisseur Wouter van Looy komen de jonge zangers via groepsimprovisaties tot een scenische uitwerking. Jan van Outryve heeft de muzikale leiding.Stadsschouwburg (Brugge) - wo 21 en 23 aug, 20.30 uur - 03/225.17.02Cultuurmarkt (Antwerpen) - zo 1 sep - 03/225.17.02Vlaamse Opera (Gent) - zo 15 sep, 20 uur - 03/225.17.02De Warande Turnhout - zo 19 sep, 20.15 uur - 03/225.17.02CC Strombeek-Bever - 6 okt, 17 uur - 03/225.17.02Stadsschouwburg (Leuven) - 20 okt, 20 uur - 03/225.17.02EdingenIn het kasteel van Edingen vindt voor de tiende keer een muziekfestival plaats dat uit twee onderdelen bestaat: kamermuziekconcerten en masterclasses. Violist Tibor Varga en het duo Mitsuko Shirai en Hartmut Höll behoren tot de docenten. De masterclasses zijn nog tot zondag 25 augustus dagelijks toegankelijk voor het publiek van 10 uur tot 18 uur. Op 23 augustus speelt het pianoduo Leschenko-Roberti werk van Sjostakovitsj, Mozart en Arenski en op 25 augustus staat er opnieuw kamermuziek op het programma met onder meer het kwintet voor strijkers in g (K516) en het sextet voor strijkers in Bes (opus 18) van Brahms.Kasteel Edingen - vr 23 aug, 20.30 uur en zo 25 aug, 18 uur - 0479/300.400Samenstelling: Tom EELEN