Advertentie
Advertentie

Drempel om te telefoneren moet worden verlaagd

BRUSSEL (tijd) - 'Betaalbare telefoondiensten zijn een recht voor elke consument, zoniet wordt hij gemarginaliseerd in de informatiemaatschappij. We moeten erover waken dat in de overgangsfase naar een geliberaliseerde telecommunicatiemarkt de residentiële consument niet moet opdraaien voor de kostenverlagingen voor het bedrijfsleven. In dat marktsegment is de druk van de concurrentie op Belgacom al veel groter', zegt de verbruikersorganisatie Test-Aankoop.Het afschuiven op de consument van de prijsverlagingen voor het bedrijfsleven is niet alleen een Belgisch fenomeen. Test-Aankoop stelt vast dat in de acht belangrijkste landen in de EU de prijzen voor telefonie met ongeveer 10 procent zijn gestegen. Dat is het resultaat van enkele tegengestelde bewegingen. De prijs van het maandelijks abonnement nam toe met 25 procent en dat van zonale gesprekken zelfs met 40 procent. Regionale gesprekken werden slechts 5 procent duurder. Nationale gesprekken werden 10 procent goedkoper, gesprekken met andere Europese landen 20 procent en gesprekken met de VS zelfs 30 procent. Die tendens lijkt sinds 1995 alleen nog maar te zijn versterkt.