Advertentie
Advertentie

Dringen bij de compacte wagens

De nieuwe VW Polo startte onder een slecht gesternte: hij werd aan het publiek voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt op de bewuste 11 september. Twee maanden later staat hij al in alle VW-showrooms. Het is de Polo van de vierde generatie; de eerste dateert van 1975, 26 jaar geleden. Hij is ondertussen zo groot als de Golf van de beginjaren, maar, zegt VW, het is geen Golo.Van de Polo III werden drie miljoen exemplaren gebouwd, van de Polo I en II samen vier miljoen. In 2002, het eerste volledige productiejaar van de nieuwe Polo, zouden er 450.000 van de band moeten rollen. En dat in een fel beconcurreerd segment van de automarkt. Daar staan de Fiat Punto, de Peugeot 206 en de Renault Clio in de Europese topdrie. En ook de Opel Corsa behoort tot de koplopers. Maar de concurrentie meldt zich met de nieuwe Polo, en ook de nieuwe Ford Fiesta en de Citroën C3 komen er volgend jaar aan. Polo wou hen duidelijk voor zijn. De technologie voor de Polo stond binnen de Volkswagen-groep trouwens op punt met de Skoda Fabia, het budgetbroertje van de Polo.Op de Polo valt moeilijk een etiket te kleven. Meer dan de helft van de bestuurders zijn jonge vrouwen. Spontaan zou je dan een auto met veel emotionele kracht verwachten, maar dat is de Polo niet: een Polo is veeleer een verstandskeuze. Het is de combinatie van een praktische wagen die tegelijk eenvoudig is. Eenvoudig in zijn functies, maar wel op een hoog technologisch peil.Het nieuwe aan deze vierde generatie is vooral de binnenruimte. Hij is buitenuit 15 cm in de lengte gegroeid, maar de binnenarchitectuur is nog overtuigender. De binnenruimte werd ook goed gebruikt voor erg veel opbergvakjes. Voor een compacte wagen is dit een goede keuze. Volkswagen ging in de voorbije jaren vaak op zoek naar acceptabele basisprijzen door een wagen naakt te verkopen. Die kritiek geldt niet meer voor de Polo: al van bij de basis is ABS standaard, net als twee frontale en twee zijdelings airbags. Tijdens de lanceringsperiode (tot eind februari) komen daar ook elektrisch bediende ruiten vooraan, elektrische spiegels en centrale deurvergrendeling met anticarjacking bij.Er zijn drie uitrustingsniveaus voor de nieuwe Polo, maar we geven u de prijzen van de goedkoopste, alle met drie deuren. Vijf deuren is een optie en kost BTW inclusief 434,39 euro (17.523 frank). In benzineversie met de 1,2 liter, meteen de goedkoopste Polo, is de basisprijs 11.000 euro (443.739 frank), met een 1,4 liter motor 11.750 euro (473.994 frank). Bij de dieselversies is er een SDI 1,9 (64 pk) voor 12.500 euro (504.249 frank), een TDI 1,5 (75 pk) voor 13.230 euro (533.697 frank) en een TDI 1,9 (100 pk) voor 16.200 euro (653.506 frank). AvdB