Advertentie
Advertentie

Duitse treinramp tast geloof in HST niet aan

(tijd/reuters/afp) - Het dodental als gevolg van het ongeval met Intercity Express (ICE) 884 Wilhelm Conrad Röntgen nabij het Noord-Duitse Eschede was gisteren al opgelopen tot 100. Over de oorzaak van de ramp bestaat nog altijd geen duidelijkheid. Het gaat om het eerste incident met een hogesnelheidstrein waarbij doden vallen. Massale annulaties als gevolg daarvan heeft de Deutsche Bahn, noch de NMBS gehad.Bij de aanleg van een hogesnelheidslijn spelen veiligheidsoverwegingen een cruciale rol. 'Wat het hogesnelheidstraject in België betreft, onderscheidt het zich op drie vlakken van een traditionele spoorlijn', aldus Mark Nollet, assistent van de algemeen directeur van TUC Rail. TUC Rail is een engineeringdochter van de NMBS, die de HS-lijnen in ons land uittekent en supervisie uitoefent op de werken. 'In de eerste plaats is een hogesnelheidslijn volledig afgesloten van de omgeving door een omheining: niets of niemand kan erop.'