Duitse warenhuizen onder zware druk

Duitse detailhandelaars zullen dit jaar 20.000 jobs moeten schrappen ten gevolge van de vertraging van de economie. Volgens de Duitse krant Die Welt zijn dit de woorden van Hermann Franzen, de topman van de Duitse vereniging HDE. HDE vertegenwoordigt de belangen van Duitse detailhandelaars. In oktober vielen de Duitse detailhandelsverkopen 10 procent terug. Over 2001 verwacht de vereniging een daling van de omzet met 0,5 procent en in 2002 wordt zelfs een omzetdaling van 1,5 procent verwacht. HDE vertegenwoordigt bijna een half miljoen ondernemingen, die meer dan 2,8 miljoen mensen tewerk stellen. In maart zei HDE nog dat belastingverlagingen van 45 miljard Duitse mark nodig zijn om de omzetgroei naar 2,25 procent in 2001 te brengen, de snelste groei in negen jaar. Aangezien de aanslagen in de VS roet in het eten hebben gegooid, vraagt HDE de overheid om bijkomende belastingverlagingen. Volgens HDE zijn deze verlagingen de enige manier om de consumptie en investeringen aan te zwengelen. Ook werd de overheid gevraagd voorstellen zoals belastingen op welvaart te laten vallen. Verder bekritiseerde de vereniging de ecologische en tabaksbelastingen en stelde voor om de inkomstenbelasting te beperken tot minder dan 40 procent. Al deze maatregelen zouden de Duitse consumptie kunnen aanzwengelen. Volgens de Federal Statistics Office staat consumptie voor meer dan 50 procent van het bruto binnenlands product. Om een terugval van de binnenlandse vraag te compenseren, gaan Duitse detailhandelaars buiten Europa op zoek naar groei. Metro, de grootste detailhandelaar in Duitsland, zal zijn eerste winkel in Moskou volgende maand openen. De opening past in het plan van Metro om 9 cash-and-carrywinkels te openen in Moskou. Met de opening wil Metro profiteren van de economische groei in Rusland. In het eerste halfjaar bedroeg die vijf procent. Concurrent Karstadt Quelle is begonnen met herstructureringen. Ondanks de leidende positie in segmenten zoals warenhuizen en postorder, was de winstgevendheid van de twee belangrijkste divisies gevoelig lager dan die van concurrenten. Volgens Deutsche Bank moet het besparingsprogramma resulteren in een winstgroei van 20 procent tijdens de komende drie jaren.In Frankrijk vergaat het Pinault Printemps iets beter. In het derde kwartaal ging de omzet van de warenhuisketen 13 procent hoger. Zonder wisselkoersverschillen, overnames en nieuwe winkels bedroeg de stijging 2,1 procent. De eigenaar van de Conforama-ketens en Fnac schrijft de omzetstijging toe aan de knappe prestatie in Europa, vooral van de Fnac-winkels. De vergelijkbare omzetstijging van Fnac bedroeg 12,5 procent. Ondanks de druk van een vertragende economie verklaart het bedrijf op schema te zitten om de vooropgestelde winstgroei van 10 procent in 2001 te halen. Goed nieuws kwam er voor Pinault Printemps ook uit de Verenigde Staten, waar de mededingingsautoriteiten de overname van Gucci goedkeurden. De beslissing van de Federal Trade Commission moet vooruitgang brengen in het bijna drie jaar durende gevecht tussen Pinault Printemps en LVMH over de overname van Gucci. Het akkoord tussen beide bedrijven houdt in dat Pinault Printemps 94 dollar per Gucci-aandeel zal neertellen aan LVMH voor de aandelen die het dit jaar overkoopt en 101,5 dollar voor de resterende aandelen in 2004. PVM