Dure uitzendrechten nefast voor tv-zenders

In Europa klagen de televisiezenders al langer dat de kosten voor uitzendrechten de pan uitswingen. In de Verenigde Staten deelde mediagigant News Corporation van Rupert Murdoch mee dat het verlies in het tweede kwartaal, dat afliep op 31 december 2001, vergrootte tot 606 miljoen dollar. Als belangrijkste reden geeft Rupert Murdoch aan dat hij te veel betaalde voor de uitzendrechten van de wedstrijden van de nationale Football League en de wedstrijden van de Major League Baseball Games. De zware afschrijvingen wegen op het resultaat, aldus Murdoch. De onderneming verlaagde ook zijn winstvoorspellingen voor het boekjaar 2001-2002. Nu gaat News Corporation uit van een stijging van de operationele winst rond 5 procent. In oktober hoopte de onderneming nog op een stijging van ongeveer 10 procent. Niet alleen de dure uitzendrechten liggen aan de basis van de winswaarschuwing, ook de slabakkende advertentiemarkt draagt bij tot het negatieve sentiment.News Corporation schreef ook een deel van zijn belang af in de Italiaanse betaaltelevisiezender Stream. News Corporation en Telecom Italia, gezamenlijk eigenaar van Stream, zouden de verkoop van Stream overwegen aan de Franse mediaonderneming Vivendi Universal. Ook schreef News Corporation een deel van zijn belang van 2,5 procent in het Duitse KirchHolding af. KirchHolding wil enkele activa verkopen om een deel van zijn schuld van 5 miljard dollar te kunnen aflossen. News Corporation is niet geïnteresseerd om een deel van de schuld van Kirch af te lossen in ruil voor aandelen. Deze bijkomende afschrijvingen werden wel gedeeltelijk gecompenseerd door de meerwaarden op de verkoop van Fox Family. Analisten reageerden niet echt onthutst op de kwartaalcijfers van News Corporation. Zij wijzen erop dat heel wat ondernemingen een aantal kosten naar voren brengen omdat het afgelopen kwartaal sowieso tegenvallend was. Volgens hen zullen de resultaten over het hele jaar een betere indicatie geven van de slagkracht van News Corporation. Het aandeel daalde op de dag van de aankondiging wel met 5,4 procent, de grootste daling van de afgelopen 4 maanden. In de afgelopen 12 maanden verloor het aandeel al 33 procent. Ook News Corporation nuanceerde de dure uitzendrechten door te stellen dat deze rechten wel resulteerden in hogere kijkcijfers en meer advertenties. Eén zaak wordt uit het oog verloren. Zolang de uitgaven proportioneel sneller stijgen dan de inkomsten is er een probleem. De terugval op de advertentiemarkt heeft voor een aantal televisiezenders diepe gaten geslagen. Het Franse TF1 deelde enkele weken geleden mee dat de nettowinst in 2001 met 16 procent is afgenomen. Ook hier lagen dure investeringen in uitzendrechten aan de basis. Het Duitse KirchHolding verkeert in grote problemen omdat het zich verslikte in veel te dure uitzendrechten. Het is de vraag of de kleinere Europese spelers nog langer kunnen meedingen naar deze uitzendrechten, zeker als de advertentiemarkt op een laag pitje blijft. Nu al moeten nationale zenders passen voor de uitzendrechten van alle wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal in Japan en Zuid-Korea. De stap naar betaaltelevisie voor populaire evenementen lijkt plots niet ver meer weg. PVM