Advertentie
Advertentie

DVD

DVD Once Upon a Time in the West Special Collector's Edition De naam Sergio Leone is zo'n begrip dat je zelfs geen van zijn films gezien hoeft te hebben om een idee te hebben van zijn stijl. De lange extreme close-ups, de verweerde karakterkoppen, de muziek van Ennio Morricone, het zijn door de talloze hommages en parodieen levensgrote cliches geworden. Maar ooit waren die cliches vernieuwende vondsten en als je 'Once Upon a Time in the West' (opnieuw) bekijkt, blijven ze nog steeds trots overeind. Leone's requiem voor het westerngenre is verre van perfect (hij zoekt soms te gretig naar opmerkelijke beelden, de dubbing klinkt gruwelijk en de plot die Bernardo Bertolucci en Dario Argento verzonnen, klopt niet altijd), maar je zit er telkens weer met ontzag naar te kijken. 'The longest art western ever made' noemt Alex Cox 'Once Upon a Time in the West' ergens op deze dvd, en hij heeft overschot van gelijk. Extra: Dubbele dvd met extra's die stuk voor stuk de moeite lonen. De film (de ingekorte bioscoopversie van twee en een half uur) wordt van verhelderende commentaar voorzien door de filmhistorici Christopher Frayling en Sheldon Hall, Leone-fans John Carpenter, John Milius en Alex Cox. Op de tweede schijf staan een mooie terugblikkende documentaire (opgedeeld in drie stukken) met recente of minder recente citaten van iedereen die met de film te maken had, een korte film over de komst van de trein in het wilde Westen, een vergelijking tussen locaties in de film en zoals ze er nu uitzien, foto's en de trailer. Trainspotting Special Edition Zeven jaar geleden mochten regisseur Danny Boyle, scenarist John Hodge en producent Andrew Macdonald zich de toekomst van de Britse filmindustrie noemen. Daar waren twee films verantwoordelijk voor: de inventieve thriller 'Shallow Grave' en vooral 'Trainspotting', de tomeloos energieke verfilming van Irvine Welsh' cultroman over junkies in Edinburgh. De film werd indertijd zo gehypet dat je hem met de nodige schroom nog eens in de dvd-speler laat glijden, maar je mag gerust zijn: van bij de eerste seconde (Ewan McGregors 'Choose life'-speech op de tonen van Iggy Pops 'Lust for Life') voel je het hart van 'Trainspotting' weer onstuimig kloppen. Extra: De uitschieter hier zijn de negen weggeknipte scenes met optioneel commentaar, waarvan er eentje (de ziekenhuisscene met Peter Mullan) eigenlijk in de film had moeten zitten. Verder bevat deze special edition enthousiaste begeleidende commentaar door Boyle, Hodge en Macdonald, een oude 'making of', korte uitleg over de look en de klank van de film (telkens oude citaten naast nieuwe), een oud interview met Irvine Welsh, recente gesprekken met het creatieve triumviraat, de mogelijkheid om de injectiescene op verschillende manieren te bekijken, wat sfeerbeelden uit Cannes en (als je heel goed zoekt) interviews en artikels uit 1996. Grappig trouwens dat de andere verborgen extra op de dvd een korte voorstelling is van de plannen die Boyle, Hodge en Macdonald hebben om 'Porno', Irvine Welsh' vervolg op 'Trainspotting', ook in een film te gieten. Ewan McGregor heeft namelijk al verschillende keren duidelijk laten verstaan dat het hem absoluut niet interesseert. Benieuwd hoe dat afloopt. Soundtrack De Zaak Alzheimer Stephen WarbeckEMI 07243 595307 2 7 Erik Van Looy heeft met Stephen Warwick niet de minste weten te strikken voor het componeren van de soundtrack voor 'De Zaak Alzheimer'. Warbeck begon zijn carriere als acteur. Later maakte hij muziek voor het theater en bracht het, met een zeventig theaterproducties op zijn actief, tot de muzikaal leider van The Royal Shakespeare Company. In 1996, begon hij ook filmmuziek te schrijven. Op enkele jaren tijd schreef de componist soundtracks voor 'Shakespeare in Love' (Oscar voor de beste filmmuziek), 'Quills' en 'Captain Corelli's Mandolin'. Zoals in zijn vorige scores hanteert Warbeck ook in 'De Zaak Alzheimer' een fijngevoelig klankenpalet en schetst hij zijn partituur met dunne lijntjes rond een eenvoudig thema. Zijn soundtrack steunt niet op excentrieke klankeffecten die de gebeurtenissen op het doek moeten illustreren. Enkele actiescenes buiten beschouwing gelaten, waarbij een (knappe) potten-en-pannen-beat de beelden accentueert, laat deze muziek eerder de zielenroerselen van de protagonisten horen. De song waarmee de soundtrack begint, 'Some of us laugh, some of us cry' van Starsailor, sluit naadloos aan bij het leidmotief dat geintroduceerd wordt in de openingstrack. Zacht, melodieus, met veel violen en celli, vertolkt dit thema het innerlijke van inspecteur Vincke en Angelo Ledda. De een ging bij de politie, de ander werd huurmoordenaar. Een gekend gegeven, maar Stephen Warbeck integreert dit stukje psychologie heel mooi in zijn muziek. Naarmate de zielsverwantschap tussen de politie en de moordenaar duidelijker wordt, krijgen de celli stilaan de overhand en wordt de score melancholischer, trager en tragischer. En mooier! De kwintessens hoor je dan ook op het einde. Die laatste variatie op het thema is van het mooiste dat we van Warbeck kennen. Zij klinkt haast als een requiem. Samenstelling: Ruben NOLLET, Rik THEUNS