Advertentie
Advertentie

EasyJet: de Europese Southwest-kloon

De meeste Belgen citeren de naam Ryanair als ze aan goedkope vluchten denken. Maar dat zou snel kunnen veranderen. Vanaf deze zomer vliegt er misschien een nieuwe low-cost carrier vanuit ons land: EasyJet. De maatschappij, gebaseerd op het Southwest-model, is aan een steile opgang in Europa bezig.Terwijl er in de VS geen enkele andere onderneming in geslaagd is het succes van Southwest te imiteren, werpen er zich in Europa twee ondernemingen op als mogelijke erfgenamen: Ryanair en EasyJet. Het Ierse Ryanair, dat onder meer vanuit Charleroi vliegt, zag zijn beurskoers het voorbije decennium exploderen. In Europa is alleen Lufthansa nog meer waard. Maar de laatste jaren heeft Ryanair het gezelschap gekregen van EasyJet, de tweede grote speler aan het Europese low-costfirmament. De onderneming is het geesteskind van Stelios Haji-Ioannou (34), de zoon van een schatrijke Griekse reder. Op 23-jarige leeftijd stond Haji-Ioannou, die door iedereen Stelios wordt genoemd, aan het hoofd van Troodos Shipping, een van de grootste rederijen ter wereld. Maar terwijl ik op papier de touwtjes in handen had, was het mijn vader die nog steeds de beslissingen nam, zegt Stelios. (The Evening Standard van 18/4/2001: No flies on Stelios)Na enkele jaren kocht Stelios, met de zegen van zijn vader en 35 miljoen dollar van het familiefortuin, elf schepen en startte zijn eigen onderneming: Stelmar Tankers. Hoewel zijn rederij een succes werd - in 2000 werd op een omzet van 70 miljoen dollar ruim 11 miljoen dollar winst gemaakt - en hij nu zelf de beslissingen kon nemen, was Stelios nog niet tevreden. Stelmar Tankers was eigenlijk gewoon een doorslag van mijn vaders bedrijf. (Forbes van 9/7/2001: Papa proving wrong)In 1994 kwam Stelios Haji-Ioannou in contact met een man die hem vroeg of hij geen interesse had om in de luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic te investeren. Na een bezoek aan Richard Branson, de stichter van het Virgin-imperium, was Stelios zo onder de indruk dat Branson geen frank zag. De Griek besloot zijn eigen luchtvaartmaatschappij uit de grond te stampen. Op aanraden van een Boeing-topman ging hij een kijkje nemen bij Southwest Airlines. EasyJet werd uiteindelijk een combinatie van het businessmodel van Southwest en het flamboyante marketinggenie van Richard Branson.Toen British Airways vier jaar geleden met een eigen goedkope dochter startte, reserveerde Stelios met een tiental medewerkers plaatsen op de eerste vlucht. Gehuld in oranje EasyJet-overalls deelden ze gratis tickets voor vluchten met EasyJet uit. EasyJet is in zes jaar tijd uitgegroeid van een luchtvaartmaatschappij die met twee Boeings 737 van Londen naar Edinburgh en Glasgow vloog, tot een onderneming die met 28 vliegtuien 16 Europese steden bedient. Het aantal passagiers steeg vorig jaar met 36 procent tot 7,6 miljoen. De beurskapitalisatie van de onderneming is ondertussen twee keer zo groot als die van KLM. Stelios Haji-Ioannou heeft de smaak te pakken. Na EasyJet volgde een keten internetcafés (EasyEverything), een autoverhuurmaatschappij (EasyRentacar) en een internetbank (EasyMoney). Het legde de miljardairzoon geen windeieren, hij maakte vorige jaar zijn intrede in de top-50 van de rijkste Britten. StS