ECB lanceert website over invoering eurogeld

FRANKFURT (tijd) - De Europese Centrale Bank (ECB) lanceerde donderdag een website in elf talen die de bevolking moet informeren over de invoering van de euromunten en -biljetten begin 2002. De website maakt deel uit van een grote informatiecampagne, die tussen september en december haar hoogtepunt bereikt.De website bevat voorlopig alleen een onderdeel over de eurobiljetten en -munten. In de komende twee weken wordt de website uitgebreid met informatie bestemd voor het brede publiek, ondernemingen, andere doelgroepen en zelfs kinderen. Ondertussen wordt de grootschalige informatiecampagne van deze herfst voorbereid. Het publiciteitsagentschap Publicis stelde woensdagavond een ontwerp voor aan de raad van bestuur van de ECB. Deze campagne kost 80 miljoen euro (3,23 miljard frank). Daarvan is 30 miljoen euro bestemd voor informatieverspreiding via de media, vooral de televisie. De bevolking kan vanaf september via televisiespots kennis maken met de euromunten en -biljetten die op 1 januari 2002 in omloop worden gebracht. Er wordt bijzondere aandacht worden aan de veiligheidskenmerken. Er komt ook een brochure met een oplage van 200 miljoen exemplaren.De resterende 50 miljoen euro zijn bestemd voor de partners, die samen met de ECB en de nationale centrale banken informatiecampagnes voeren. De informatiecampagne van de ECB en de nationale centrale banken wordt op 6 maart officieel voorgesteld in Brussel. Overigens stelt de minister van Financiën, Didier Reynders, in september als voorzitter van de eurogroep de euromunten en -biljetten officieel voor. Dit gebeurt tijdens de informele vergadering van de Europese ministers van Financiën in Luik. WV Website ECB :www.euro.ecb.int