'Een bladformule is maar zo goed als de verkoop van het laatste nummer'

SCHELLE (tijd) - 'Vroeger kon je nog een bladformule ontwikkelen die jaren meeging. Vandaag is een concept maar zo goed als de verkoop van het laatste nummer. Je moet continu evalueren en bijsturen.' Dat zegt Guido van Liefferinge, tijdschriftenmaker en directeur van de uitgeverij Sparta, deel van De Persgroep. Vandaag lanceert Sparta een nieuw maandblad, Outside, bedoeld voor de actieve sportieveling en buitenmens.Na Goed Gevoel wordt Outside het tweede 'nicheblad' of 'special intrest magazine' van Sparta: een tijdschrift dat niet mikt op het grote publiek maar op een duidelijk gedefinieerde doelgroep. Voor Outside zijn dat alle mensen die aan actieve en sportieve vrijetijdsbesteding doen. 'We positioneren het blad vrij breed om een voldoende groot publiek te interesseren', zegt Van Liefferinge, 'de onderwerpen variëren van valschermspringen en raften tot de modale vrijetijdsbesteding zoals joggen en wandelen. In de praktijk zullen de lezers vooral mannen zijn die aan fysieke vrijetijdsbesteding doen en houden van de natuur en het avontuur'.