Een Brits geluid uit NYC

New York komt opnieuw tot leven, ook muzikaal. Eerder stipte Scott McCloud van Girls Against Boys het reeds aan in deze kolommen. Nu worden er ook om de haverklap debuut-cds uitgebracht van nieuw lokaal talent. Eerst waren er The Strokes. John Spencer nam vervolgens The Yeah Yeah Yeahs in zijn zog mee op toernee door Europa. Eind september verschijnt met Gotham! het debuut van Radio 4 op City Slang. En sinds deze week ligt ook de eerste langspeler van Interpol in de winkelrekken. Op Pukkelpop krijgt u hen in primeur.Frontman Paul Banks is in tegenstelling tot de andere bandleden niet geboren en getogen in New York. Zijn stamboom start in Engeland, en hij leefde vervolgens op meerdere plaatsen in Europa, Midden-Amerika en de Verenigde Staten. Nu houdt hij het al zes jaar vol in de stad die nooit slaapt. Zijn collega gitarist Daniel Kessler woonde, op enkele tienerjaren in New Jersey na, wel zijn hele jonge leven in NYC. Beiden beamen ze dat de plaatselijke scene het voorbije jaar niet heeft stilgezeten. In 1998, het jaar dat Interpol vorm kreeg, zag de situatie er nochtans heel anders uit. Banks: Een band uit New York werd toen niet als iets speciaals beschouwd. Er waren ook heel weinig mogelijkheden. Om aandacht te trekken moest je meestal wachten tot een grotere groep van een andere streek langskwam en hopen dat je zijn support-act mocht spelen.Kessler: Niemand hield er rekening mee dat er weleens goede bands in New York City huisden. Toch waren die met bijvoorbeeld Flux Information Sciences ook toen al aanwezig. Maar omdat er geen scene was, bleven ze onopgemerkt. Nu is er een levendige barscene waar je veel muzikanten tegen het lijf loopt. Sinds vorig jaar organiseert men ook showcases om lokaal rocktalent te promoten. Maar we willen ook niet opgeslorpt worden door dat lokale verhaal. We zijn veel ambitieuzer. Vanuit dat oogpunt moet je ook onze openingsspots van Mogwai, Arab Strap en The Delgados en onze licentiedeal met Labels bekijken.DoorbraakprocesAlhoewel de band, die verder nog de bassist Carlos D. en de drummer Sam Fogarino als leden telt, al sinds 1998 bestaat, brachten ze pas in 2000 materiaal uit. Er verschenen twee eps: een via Chemikal Underground, een andere in eigen beheer. Vorig jaar stak de band voor het eerst de Atlantische Oceaan over: ze hielden er een kleinschalige Engelse tournee, een John Peel-sessie en een vermelding in de We Love NY-special van het muziekmagazine NME aan over. Banks: In Europa bestaat er een grotere openheid ten opzichte van nieuwe muziek, denk ik. Tijdens onze optredens hebben we er ondervonden dat me er daadwerkelijk moeite wil doen om nieuwe bands te ontdekken. In Amerika neemt men een meer afwachtende houding aan. Pas als een band groot genoeg is, wordt de interesse er concreet. Maar ik beschouw dat niet als een nadeel. Elke groep moet door dat doorbraakproces.In het najaar van 2001 trok de band zich terug in een studio in Connecticut om er aan een eerste langspeelplaat te werken. Bijgestaan door recording engineer Peter Katis, een vriend van de drummer die onder andere mee aan de basis lag van de keyboards op Mercury Revs Deserters Songs, en mixengineer Gareth Jones, die eerder reeds met Depeche Mode, Nick Cave & the Bad Seeds en Clinic werkte. Maar de eigenlijke productie nam de band zelf voor zijn rekening, omdat hij de volledige artistieke controle wil behouden over de nummers die de leden samen schrijven. Kessler: Wij weten beter dan wie anders hoe we live klinken en hoe we op plaat willen gehoord worden.Turn On the Bright Lights werd een begeesterde mix van donkere Britse eighties-invloeden en melodieuze punkrock. Kessler: De plaat klinkt een beetje Brits omdat we graag met sferen werken, in tegenstelling tot veel Amerikaanse bands die conservatiever denken over hoe een nummer in elkaar moet zitten. Maar het is daarom niet intentioneel. Het komt ook door de manier waarop we componeren. Dat is namelijk een heel democratisch proces waarin de vier bandleden een beroep doen op hun vele invloeden.VikingOver zijn teksten blijft Banks liever op de vlakte: Ze gaan meestal over relaties en seks, maar ik leg niet graag uit wat ik exact bedoel met iets. Niet dat ik per se vaag wil zijn of moeilijk wil doen, maar een auteur schrijft toch ook niet eerst een boek om daarna een essay te beginnen waarin hij zijn eigen boek onder de loep neemt. Dat zijn twee verschillende jobs, en ik oefen er daar maar een van uit.De titel Turn on the Bright Lights pikte de groep uit de song NYC, vanwege de hoop die uit die vijf woorden straalt. Banks: Veel mensen denken dat onze muziek heel serieus en plechtstatig is, maar dat wil ik toch even in twijfel trekken. Er zit ook warmte en humor in. Neem als voorbeeld de track Leif Erikksen, waarin we de viking in kwestie de credits geven Amerika ontdekt te hebben voor Columbus, die in de Verenigde Staten volgens ons te veel op een voetstuk wordt geplaatst. TPeTurn On the Bright Lights van Interpol is uit op Labels/Virgin. Interpol concerteert op zaterdag 24 augustus in de marquee op Pukkelpop.