Een carrière in een carrière

Een bedrijf dat gebaat is bij de aanleg van de A8 en van de TGV-spoorlijn is de Carrières Unies de Porphyres (CUP) uit Lessen. Amper vijf kilometer ten zuiden van Geraardsbergen beschikt het over 150 ha, waarvan 50 ha herschapen zijn tot een enorme steengroeve, zeven graafverdiepingen rijk en 136 meter diep.SINDS 1862 graaft het bedrijf hier. De vermalen porfiersteen is bestemd voor zware betonsoorten, als ballast voor spoorwegen en verwerking in 'tarmac' met bitumen. Het bedrijf, dat nog een andere uitbating heeft in Waals Brabant tussen Bierges en Edingen, produceert zo'n 2 miljoen ton materiaal per jaar. Dat vertelt ingenieur-directeur Jacques Cambier van de Lessense groeve. Hij stelt vast dat de zaken goed gaan, vooral dank zij de TGV-werken. Zijn steengroeve leverde dit jaar al vele tonnen voor de funderingslaag van het treinspoor en kan volgend jaar nog eens voor de ballastlaag zorgen. Hij gaat er niet alleen prat op dat zijn steengroeve de uitbating in Quenast qua produktie heeft bijgebeend. Ook het feit dat CUP nog een Belgische familiezaak is, waarin de familie Notté meer dan 50 procent van de aandelen bezit, vindt hij niet onbelangrijk, want dat is zeldzaam geworden. Hij verwijst naar de grote concurrent Gralex in Quenast, die in Duitse en Zwitserse handen is beland.