Een cellist uit Riga

De cellist Mischa Maisky werd in Riga geboren, en kreeg zijn opleiding in Rusland. In 1966 werd hij laureaat van de internationale Tchaikovskywedstrijd. Nadat hij in 1973 ook de Gaspar Cassadó International won, debuteerde hij in de Verenigde Staten in Carnegie Hall in New York met het Pittsburgh Symphony Orchestra. Na het concert schonk een anonieme mecenas Maisky een 18de-eeuwse Montagnana-cello, een kostbaar instrument dat hij vandaag nog altijd bespeelt. Met dat instrument brengt Maisky een repertoire dat reikt van Bach tot muziek uit de twintigste eeuw. Maisky staat bekend voor zijn zeer persoonlijke uitvoeringen, vertolkingen die veel minder uitgaan van de oorspronkelijk geest van de partituur, dan wel van de creatieve en artistieke kwaliteiten van de uitvoerder. Het resultaat stuit sommigen tegen de borst, maar brengt vele anderen in vervoering. Op 6 maart is Mischa Maisky bij het Nationaal Orkest van België te gast. Op het programma staat het vioolconcerto Kol Nidrei van Max Bruch en Shelomo van Bloch, een werk dat Maisky eerder met Israel Philharmonic onder leiding van Leonard Bernstein opnam.Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) di 6 mrt, 20 uur 02/507.82.00BrittenHet Vlaams Radio Koor brengt hulde aan Benjamin Britten, die 25 jaar geleden overleed en die een sleutelfiguur in de koormuziek van deze eeuw was. Onder leiding van zijn chefdirigent Johan Duijck brengt het koor het eerste en laatste werk dat Britten voor koor a capella componeerde: A.M.D.G. uit 1939 en Sacred and Profane uit 1975. Brittens koorwerken worden afgewisseld met zijn tweede suite voor cello solo, een werk dat destijds door Mstislav Rostropovitsj werd gecreëerd, en nu door de Jonge Vlaamse cellist Jan Sciffer wordt vertolkt.Stedelijk Museum (Leuven) ma 5 mrt, 20 uur 070/77.10.10Kapel (O.L.V.-van-Blindekens) di 6 mrt, 20 uur - 070/77.10.10Museum voor Schone Kunsten (Gent) wo 7 mrt, 20 uur - 070/77.10.10Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (Antwerpen) do 8 mrt, 20 uur - 070/77.10.10Brendel speelt MozartNa zijn vertrek uit Salzburg ging Mozart als zelfstandig musicus in Wenen werken en als klavierspeler oogstte hij er grote successen. Hij componeerde ijverig nieuwe klavierwerken om de grote vraag naar concerten het hoofd te kunnen bieden. Om zijn financiële nood wat te lenigen, organiseerde Mozart ook intekenconcerten. De werken die hij bij die gelegenheden presenteerde, staken met kop en schouders uit boven wat zijn tijdgenoten brachten. Vooral de dynamische en subtiele wisselwerking tussen klavier en orkest, alsook de verfijnde orkestratie maken nog steeds indruk. Alfred Brendel staat bekend als een uitstekend Mozartvertolker. Hij brengt deze week met het Chamber Orchestra of Europe twee beroemde klavierconcerti: het vroege Klavierkonzert nr. 9 (KV 271), bijgenaamd Jeunehomme, componeerde Mozart voor de Franse pianovirtuose Mademoiselle Jeunehomme. Zijn laatste klavierconcerto (nr. 27 KV 595) uit 1791 vertolkte hij enkele maanden voor zijn dood zelf. Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) do 1 mrt, 20 uur 02/507.82.00In memoriam Benjamin St. Lawrence String QuartetHet St. Lawrence String Quartet is een van de jonge kwartetten die afgelopen jaren een plaatsje hebben veroverd op de internationale scène. Enkele maanden geleden presenteerden ze zich in Brussel voor het eerst in ons land en op 28 februari zijn ze te gast in deSingel in Antwerpen. De drie werken die het kwartet daar aan het publiek voorstelt, hebben elk een leidenschaftlich karakter. Zelfs het kwartet opus 76 nr. 2, beter bekend onder de naam Quintenquartet, van de anders zo evenwichtige Haydn, heeft iets van bekentenismuziek. Het kwartet van Robert Schumann en het pianokwintet van Sjostakovitsj lijken een en al gevoelsuitbarsting te zijn. Sjostakovitsj brengt in zijn werk burleske wendingen, maar ook lyrische passages, ironie en pathetiek. Pianist Frederic Chiu zal zich in dit laatste werk bij het kwartet voegen. DeSingel (Antwerpen) wo 28 feb, 20 uur 03/248.28.28Continens ParadisiHet ensemble Continens Paradisi ontstond aan de Schola Cantorum van Basel. Al van bij het begin trad het ensemble aan met originele programmas waarbij de muziek van de Middeleeuwen en de Vroeg- Renaissance bijzondere aandacht kreeg. In Gent brengen ze een concert met Portugese profane en religieuze muziek die omstreeks 1500 ontstond. Omdat het vorig jaar precies 500 jaar geleden was dat de eerste Portugese kolonisatoren Brazilië bereikten, werkte het ensemble een programma uit dat illustreert hoe de Portugese muziek evolueerde in Zuid-Amerika en hoe de muziek van de autochtonen haar aandeel kreeg in de Portugees-koloniale muziekcultuur. Kraakhuis (Bijloke) di 6 mrt, 20 uur 070/77.10.10Samenstelling: Tom EELEN