Advertentie
Advertentie

@ Een Europees verbod op het elektronisch verspreiden van ongevraagde

berichten, ook wel junkmail of spam genoemd, laat nog minstens vier maanden op zich wachten. Het Europees Parlement bereikte afgelopen donderdag geen overeenstemming. Het parlement laat nu eerst een onderzoek uitvoeren voor het een beslissing neemt. De studie kan vier tot zes maanden duren.De europarlementsleden raakten verdeeld over de wijze waarop het versturen van commerciële berichten via e-mail of SMS geregeld moet worden. Rapporteur Marco Cappato stelde voor de lidstaten de vrijheid te geven te kiezen tussen opt-in of opt-out. Bij die laatste formule worden verzenders van junkmail verplicht een adres op te geven, waartoe ontvangers zich kunnen wenden met de vraag van de mailinglijst geschrapt te worden.Als zoiets mogelijk wordt, blijft de deur toch nog open voor een stortvloed van ongevraagde berichten, redeneerde een meerderheid van 204 europarlementsleden en daarom stemden ze tegen Cappato. Zij vinden dat de meer bescherming biedende opt-in in alle lidstaten verplicht moet worden ingevoerd. In dat geval mogen bedrijven alleen nog reclamemailtjes en SMS-berichten sturen als de consument daar zelf op voorhand expliciet de toestemming heeft voor gegeven. Er waren 129 stemmen voor Cappato, 155 europarlementsleden onthielden zich. Waarnemers menen dat vele europarlementsleden de opt-in verkiezen, nu duidelijk wordt dat zich in de Europese Commissie - het uitvoerend orgaan van de EU - een gekwalificeerde meerderheid aftekent voor opt-in. De Commissie meent dat het versturen (en ontvangen) van junkmail de Europese internetgebruiker jaarlijks ongeveer 10 miljard euro kost.Ook ons land verkiest de opt-inprocedure. De federale minister van Economie, Charles Picqué, maakte deze week nog een voorontwerp van wet bekend dat de stroom van ongevraagde commerciele boodschappen via e-mail moet beperken. Terecht, zo blijkt uit een studie van de KU Leuven, want Belgen hebben een hekel aan junkmail. Daarom gaf 65 procent van de ruim 1.000 respondenten ooit een valse naam en e-mailadres in op een website.