Eén KMO op vier raakt niet uit de kosten

ZAVENTEM (tijd) - Meer dan één op vier Belgische KMO's genereert te weinig toegevoegde waarde om zijn personeel te betalen. Dat is de meest markante conclusie die Editop, de uitgever van het naslagwerk Trends Top 30.000 uit de editie 1996 heeft gehaald. Het verschijnsel treft echter niet alleen de KMO's, maar geldt voor 17,7 procent van de Belgische bedrijven. Omdat de berekeningen zijn gemaakt op basis van de resultaten over 1994 zijn waarschijnlijk al een aantal ondertussen failliet gegaan.Editop verwijst naar het stijgend aantal faillissementen in 1994, een tendens die zich in 1995 doorzette. Opmerkelijk is wel dat de gemiddelde leeftijd van de 'slachtoffers' gestegen is. In 1990 waren de meeste 'sterfgevallen' rond twee of drie jaar oud. Die faillissementen werden toen aan een gebrekkig opstarten van de onderneming geweten. Vorig jaar werden nogal wat faillissementen genoteerd bij bedrijven van drie tot vijf jaar oud en vooral bij ondernemingen die al zes tot acht jaar op de markt waren. Die faillissementen kunnen niet langer aan een gebrekkige start toegeschreven worden, maar wijzen uit dat er andere factoren aan het werk zijn.