"Een logo is de ambassadeur van het bedrijf'

ZANDHOVEN (tijd) - Wie grafisch ontwerper, zakenman, konstruktivist en uitgever Paul Ibou grof wil beledigen, moet hem slechts karakterizeren als maker van logo's. "Ik ben meer dan een kunstenaar met een baard.' Toch heeft hij al meer dan tweehonderd logo's ontworpen die veelvuldig het straatbeeld sieren. "En allemaal met sukses, hoewel het maken van een logo duizend maal moeilijker is dan een schilderij.' Het maken van een logo voor een bedrijf of instelling vergelijkt Paul Ibou het liefst met het werk van een chirurg. In de voorbereiding heeft de medicus eerst een langdurig gesprek met de patiënt, waarbij de wensen en konsekwenties van de operatie worden besproken. Vervolgens gaat het mes erin en kan de patiënt zich nergens meer mee bemoeien. "Bij mij werkt het precies zo. Nog nooit heeft een klant de eerste schetsen mogen bekijken, ook al moet dat logo uiteindelijk de ambassadeur van het bedrijf worden.' En nadat de ingreep heeft plaatsgevonden, hebben patiënt en opdrachtgever tijd nodig om de gebeurtenis te verwerken.