Een modern gebouw voor een nieuwe generatie

Aan de buitenkant verschilt Guinness Storehouse in geen enkel opzicht van een doorsnee fabrieksgebouw. Het interieur daarentegen ziet er heel modern uit, met veel glas en staal. Bij de renovaties is niet zoveel veranderd aan de oorspronkelijke architectuur, zegt Mary Clarke. Het metalen geraamte behielden we, maar we hebben er veel glas aan toegevoegd. Pas dan bemerk je als bezoeker dat de glazen constructie, die de verschillende etages doorkruist, een pint voorstelt. De cirkelvormige Gravity-bar, met een panoramisch zicht op Dublin, vormt de schuimkraag. Het beeld wordt s avonds versterkt, wanneer de Gravity wit oplicht. Geen enkel detail is de architecten ontgaan. In het plafond van de bar ziet de bezoeker belletjes, net zoals bij een goed getapte Guinness.Op geen enkel moment krijgt de bezoeker het gevoel dat hij in een museum aanwezig is. De nadruk wordt gelegd op de experience of de ervaring. Aan de ingang krijgt de bezoeker geen ticket, maar een transparante kei met een druppel Guinness erin. De pebble geeft in de Gravity-bar recht op een gratis Guinness en mag de bezoeker meenemen als souvenir aan het bezoek.Het brouwproces van Guinness wordt niet alleen visueel voorgesteld, ook de andere zintuigen worden erbij betrokken. Tijdens de verschillende etappes van het productieproces kan de bezoeker de ingrediënten hop en gerst ruiken. Ook de internationale expansie en de advertentiecampagnes, die de bezoeker allemaal op een computerscherm kan volgen, komen aan bod. Het Guinness Storehouse telt vergaderzalen en een leercentrum voor de werknemers, een kunstgalerij, restaurants, bars en een Guinness-winkel. Clarke: We trekken s avonds veel jonge bezoekers aan door het organiseren van bedrijfsfeesten, prijsuitreikingen, modeshows en tentoonstellingen in Guinness Storehouse.Het Guinness Storehouse is momenteel de toeristische topattractie van Dublin, het verdreef de Book of Kells van de eerste plaats. Guinness Storehouse zal dit jaar ongeveer 650.000 bezoekers over de vloer krijgen. Geen slecht cijfer, als je weet dat Dublin jaarlijks twee miljoen toeristen ontvangt. Een miljoen bezoekers per jaar is onze volgende doelstelling, zegt Clarke. De bezoekers die nu komen, hebben een zekere affiniteit met het merk. Ze bewonderen Guinness of drinken het graag. We willen echter ook andere bezoekers aantrekken, die geen voeling met het merk hebben. We willen Guinness Storehouse positioneren als een attractie die je moét gezien hebben, en niet zomaar een brouwerij. Guinness Storehouse zorgt inmiddels voor een heropleving en verjonging van de buurt. Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) installeerde in een van de Guinness-gebouwen zijn Europees onderzoekscentrum. Veel nieuwe bedrijven volgen het initiatief en vestigen zich in dezelfde wijk. Clarke: Guinness Storehouse is er niet alleen voor de toeristen, maar heeft ook positieve gevolgen voor Dublin. MDV