Een vliegtuigticket boeken per sms

(tijd/bloomberg) - Het gebruik van de mobilofoon als handelsinstrument kreeg gisteren een nieuwe toepassing bij de Maleisische budgetmaatschappij AirAsia. Het luchtvaartbedrijf lanceerde, naar eigen zeggen als eerste ter wereld, de mogelijkheid om vliegtuigstoelen te boeken per sms. Met de nieuwigheid borduurt AirAsia voort op het succes van de internetboekingen. AirAsia is met zeven toestellen een kleine maatschappij, maar vertoont de typische dynamiek van een lagetarievenaanbieder: winstgevend, snelgroeiend en innovatief. In mei vorig jaar ging de enige budgetmaatschappij van Azie buiten Japan van start met internetboekingen. De bestellingen via internet zijn nu al goed voor 45 procent van de omzet. Het boeken van vliegtuigplaatsen en hotelkamers is wereldwijd, maar vooral in Azie, een van de snelstgroeiende segmenten van de elektronische handel. AirAsia, dat voorlopig enkel actief is in Maleisie, richt via de sms nu ook haar pijlen op de mobilofoongebruikers. Zo'n 42 procent van de 23 miljoen Maleisiers heeft een mobiele telefoon terwijl slechts 12 procent toegang heeft tot het internet. In eerste instantie werkt AirAsia enkel samen met de lokale mobiele operator Maxis. Die telt 3 miljoen klanten. Er zijn contacten met andere mobilofoonspelers zodat het aantal potentiele klanten snel kan oplopen tot 10 miljoen. Jaarlijks verwacht AirAsia 100.000 boekingen per sms. Elke bestelling vergt het versturen van ongeveer vier korte boodschappen. Het systeem werd mee ontwikkeld door het Nederlandse technologiebedrijf Getronics en vergde een investering van omgerekend 710.000 euro. AirAsia is daarmee niet aan het einde van zijn latijn. Er lopen onderhandelingen met enkele banken om tickets te verkopen via de portaalsites van de financiele instellingen. Zo zouden klanten die geen kredietkaart hebben toch elektronisch vluchten kunnen boeken. Het geld voor het ticket gaat dan rechtstreeks van hun zicht- of spaarrekening. BB