Advertentie
Advertentie

Eigen call center niet langer taboe voor KMO

De inrichting van een eigen call center is niet langer het exclusieve domein van grote ondernemingen. Ook het midden- en kleinbedrijf kan nu profiteren van dit uitstekend marketingmiddel. Nu is eindelijk technologie beschikbaar die de KMO kan ondersteunen bij het opzetten van een call center.Dat is dinsdag gezegd tijdens de voorstelling van de call-centervakbeurs 'Brussels Call Center Exhibition'. Deze beurs is zowel gericht naar bedrijven die gebruik willen maken van een call center of er zelf een willen opzetten als naar toeleveranciers van call centers zoals informatie- en telecommunicatiebedrijven en managementadviseurs zoals Arthur Andersen Business Consulting. Brussel wil op het vlak van de call centra een vooraanstaande rol spelen. De bijzondere regeling voor dienstencentra, naar het voorbeeld van gelijkaardige regelingen voor coördinatie- en distributiecentra, is op dat vlak een opsteker. Brussel heeft ook een eigen bedrijvencentrum voor call centers opgezet, Brucall waar zowel grote als kleine ondernemingen klant zijn. Bedrijven huren infrastructuur en technologie en werken met een ploeg eigen mensen. In andere gevallen gaat het om een partnerschap tussen Brucall en bedrijf en worden de medewerkers bij interim-kantoren gehaald. Olivier de Groote, manager business consulting bij het accountantskantoor Arthur Andersen, schat dat 85 procent van de callcentra intern zijn opgericht en 15 procent externe centra zijn. 'Veel bedrijven hebben ten onrechte de indruk dat ze over een call center beschikken', waarschuwt Olivier de Groote. 'In werkelijkheid hebben ze enkel een 'veredelde' telefooncentrale zonder applicaties, aangepaste scripts voor de communicatie met de klanten enzovoort. Een call center is ook meer dan telemarketing of telesecretariaat. De operatoren van het centrum hebben een cruciale rol. Selectie, opleiding en carrièrevooruitzichten zijn van groot belang.'