Eigengereid digitaal

Eerder ongeregeld dan geregeld treedt het internetmagazine Urbanmag naar buiten in de vorm van het evenement Page 3ree. Na twee eerdere presentaties in de Gentse Minard, vinden vrijdag 6 september in het Brusselse Kaaitheater concerten en filmvoorstellingen plaats. Urbanmag is een in Gent gevestigd digitaal magazine dat cultuur in al haar vormen tracht te belichten. Op de webstek (www.urbanmag.be) komen disciplines als architectuur, muziek, podiumkunsten, film enzovoort aan bod in tekst, beeld en geluid. Het meest bijzondere aspect aan het internetzine is in feite zijn personeel. Zo bestaat de redactie uit dynamische, onbezoldigde amateur-journalisten die schrijven vanuit slechts één drijfveer: goesting. Dat levert niet alleen gedreven artikels op die door hun directe en eenvoudige stijl voor iedereen begrijpbaar zijn. Ook belicht Urbanmag net die onderwerpen die in de algemene, door commercie gedreven pers maar al te weinig aan bod komen. Bovenal streeft Urbanmag een interactie met het publiek na: onderaan elk artikel kunnen lezers hun ongezouten mening publiceren. Om de dialoog met het publiek aan te moedigen, zichzelf te promoten en de artiesten te steunen waar het magazine achterstaat, stampte Urbanmag Page 3ree uit de grond. Eerder vond dat gratis evenement in Gent plaats, met twee keer een tot de nok gevulde Minard tot gevolg. Vrijdag 6 september trekt Urbanmag voor het eerst naar de hoofdstad. In het Kaaitheater, waar tot 8 september eveneens het Theaterfestival loopt, stelt Page 3ree b een dozijn films en evenveel concertperformances voor. Het filmprogramma omvat voornamelijk digitaal ontworpen materiaal en focust op de relatie tussen beeld en geluid. Veralgemeend gaat het om videoclips voor elektronische bands, werkjes waarin het auditieve en het visuele elkaar direct beïnvloeden. Zo is de, nogal banale, clip die Alexander Rutterford recent voor de laatste Autechre-single Gantz Graf leverde een oefening in deconstructie: in digitaal geluid en beeld (een in de ruimte roterende spil) wordt stukje bij beetje de machine uit elkaar gehaald, met ondermeer melancholische haperingen tot gevolg. Uitstekend is het abstracte werk Transistor dat de Oostenrijkse Michaela Schwentner voor het trio Radian ontwierp. Tegen een witte achtergrond verschijnen en verdwijnen stipjes, vlakjes en geometrische figuren, perfect synchroon met de wiskundig opgebouwde doch funky elektronica van de Oostenrijkse band. De andere audiovisuele bijdrages exploreren eenzelfde veld: ook het werk van de Nederlanders reMI, de Duister Pierre Pasler of de Oostenrijkers Skot peilt naar een balans tussen beeld en geluid.Het overgrote deel van de muziekperformances op Page 3ree b tapt uit hetzelfde digitale vaatje. De meeste muzikanten komen van eigen, Belgische bodem. The Syncopated Elevators Legacy is het project van Brusselaar Cédric Stevens, een man die ook actief is onder de pseudoniemen Acid Kirk, Phlegm en Psychonauts. Als het experimentele The Syncopated Elevators Legacy tracht hij de lineaire muzikale lijn los te laten door improvisatorisch zwellende soundscapes te produceren die voornamelijk op losse akoestische samples schragen. Meer van dat brengt Christophe Bailleau, een naar Brussel uitgeweken Fransman die in het verleden samenwerkte met ondermeer Neven, Glyth en La Chiessa. Naar eigen zeggen is het Brusselse sextet Grinberg beïnvloed door de Chicago scène met in het bijzonder de output van Tortoise en Gastr del Sol. Hun filmische geluid zweeft tussen de muzikale bakens elektronica, klassiek minimalisme en rock. Naast concerterende Belgen we willen nog even Tuk (Guillaume Graux versus Köhn en Ovil Bianca), Hans Olo (De Portables) en Antonin de Bemels aanstippen dient zich met Page 3ree b een handjevol buitenlandse muzikanten aan. Opvallende aanwezigen zijn de Finnen Es en Janne Laurila. Zij brengen twee divergerende muzikale staaltjes uit het land dat het eigengereide Urbanmag een van de rijkste culturele scènes uit Europa noemt. Zo maakt Es, het pseudoniem van Sami Sänpäkkilä, emotierijke laptopminiatuurtjes, terwijl de singer-songwriter Laurila het bij gitaar en stem houdt. Op een avond die gedomineerd wordt door digitale productie is hij warempel een uitzonderlijke verschijning. ISPage 3ree bvrijdag 6 september (vanaf 20.00 uur, gratis) in het Kaaitheater, Sainctelettesquare 20 in Brussel. Informatie: www.urbanmag.be.