Einde van de tunnel nog niet in zicht voor Scania

Scania pakte deze week uit met zwakke cijfers voor het voorbije kwartaal. De Zweedse vrachtwagenbouwer gaf aan dat de markt dit jaar nog fors zal dalen en een herstel pas in 2003 wordt ingezet.Scania boekte in het laatste kwartaal van vorig jaar een omzet van 15,2 miljard Zweedse kroon (1,65 miljard euro), evenveel als in hetzelfde kwartaal van 2000. De nettowinst viel echter met 99 procent terug tot 11 miljoen Zweedse kroon (1,19 miljoen euro), tegenover 1,3 miljard kroon vorig jaar. Over het hele jaar daalde de winst met 65 procent tot 1,54 miljard kroon (167 miljoen euro). De operationele marge viel in 2001 terug tot 4,6 procent tegenover 9,9 procent in 2000.Grote boosdoeners waren de tegenvallende resultaten in Latijns-Amerika en de toegenomen prijsdruk in Europa. In Latijns-Amerika, waar Scania 10 procent van zijn omzet boekt, leed het bedrijf sterk onder de devaluatie van de Braziliaanse real en de crisis in Argentinië. Ongeveer 60 procent van de onderdelen die Scania gebruikt bij de productie van trucks in Latijns-Amerika worden aangekocht in dollars. Maar Scania verkoopt zijn trucks wel in de lokale munt en kan de verhoogde kosten slechts in beperkte mate doorrekenen. In Europa, waar Scania 80 procent van zijn omzet realiseert, verkocht het vorig jaar 16 procent minder vrachtwagens. Scania presteerde daarmee slechter dan de markt en zag zo zijn marktaandeel terugvallen van 15,6 procent tot 13,5 procent. De grotere terugval bij Scania wordt verklaard doordat het bedrijf probeert de operationele rendabiliteit niet verder onder druk te zetten en bewust afzag van enkele transacties aan te lage verkoopprijzen. Ook voor 2002 schetst gedelegeerd bestuurder Leif Ostling een somber beeld. In Europa zullen de vrachtwagenverkopen dit jaar volgens de topman met 19 tot 23 procent terugvallen tot 180.000 à 190.000 verkochte trucks, tegenover 235.000 vorig jaar. Vooral de verkopen in Frankrijk en Zuid-Europa, die tot nu relatief goed stand hielden, zouden onder druk komen te staan. Scania zegt dat het al de nodige herstructureringsmaatregelen genomen heeft om het hoofd te bieden aan de verwachte terugval. Ook in Latijns-Amerika tracht Scania zijn kostenbasis verder te verlagen. De resultaten van Scania zijn ook slecht nieuws voor land- en sectorgenoot Volvo. Volvo publiceert einde volgende week resultaten. In zijn laatste voorspelling ging het bedrijf uit van een daling van de Europese markt met 10 procent in 2002. Analisten verwachten dat ook Volvo zijn verwachtingen verder neerwaarts bijstelt. Bovendien is Volvo, na de overname van de vrachtwagendivisie van Renault, net in Frankrijk en Zuid-Europa sterk actief. Ondanks de daling van de voorbije week noteren beide aandelen boven hun niveau van 11 september en meer dan 30 procent boven hun dieptepunt van eind september. Scania wordt gewaardeerd tegen een forse 11,7 keer de bedrijfscashflow voor 2002 en 2,31 keer zijn boekwaarde. Bij Volvo bedraagt de EV/ebitda 6,90 en de koers boekwaarde 0,81. Een verklaring voor de dure waardering van Scania is de steeds terugkerende overnamespeculatie. Volvo bezit immers nog steeds een belang van 45,5 procent in het kapitaal van Scania die het van de hand moet doen voor januari 2004. Toch zijn geen van beide aandelen aantrekkelijk gewaardeerd, wat ook blijkt uit de analistenopinie van 2,13 voor beide spelers. KW