Advertentie
Advertentie

Elk manager moet een beetje goeroe worden

De Nederlandse dr. Joep Schrijvers houdt niet van goeroes, maar is van mening dat leidinggevenden wel wat kunnen opsteken van hun technieken, wapens en trucs. Managers moeten proberen medewerkers aan zich te binden. Die kunst kunnen ze best afkijken van de goeroe. Geef medewerkers hoop: nieuwe carrièrestappen, opties, status. Daar zijn ze gek op. Vergeet niet hun angsten te manipuleren. Een goed manager kent de zwakke plekken van zijn mensen, legt ze bloot en reduceert ze.Tijdens de workshops Hoe word ik een goeroe legt Joep Schrijvers de managementprofeten op de snijtafel. Ik wil managers laten zien hoe goeroes tot hun eigen concept komen, hoe ze stapsgewijs een waterdicht verhaal opbouwen, hoe hun presentatie in elkaar steekt, hoe ze hun leerlingen of toehoorders uit hun hand laten eten. Vaak houden ze hun publiek een spiegel voor, stellen ze eenvoudige vragen die de toehoorders in verlegenheid brengen.Schrijvers steekt wel een waarschuwende vinger op. Laat uzelf of uw organisatie niet het slachtoffer worden van een goeroe. Managementprofeten produceren vaak gebakken lucht voor 50.000 dollar per dagdeel. Ze bespelen op demagogische wijze hun publiek. Als managers weten hoe de goeroe te werk gaat, als ze inzicht krijgen in de mechanismen kunnen ze zich er ook beter tegen wapenen.Daarom geeft Schrijvers zijn toehoorders een doe-het-zelflijst mee. Tien stappen op weg naar het goeroeschap, met een knipoog uiteraard.Stap 1: kies uw keerpunt.Elke goeroe heeft een keerpunt in zijn leven gehad, een voorval waardoor zijn hele visie op de wereld is veranderd. Volgens Schrijvers heeft iedereen gemiddeld één keer per 2,8 jaar een turning point. U dus ook.Stap 2: kies uw hel.Een goeroe staat boven de verleidingen des levens, heeft alles meegemaakt, spreekt uit ervaring. Dat zult u ook moeten ondergaan. Ga een maand zwerven zonder geld, ga wandelen in een gangsterwijk van Los Angeles, ga een half jaar in aandelen handelen op de technobeurs.Stap 3: kies een vorm van perfectie.Bepaal welke vorm van perfectie u gaat verkondigen. Een goeroe predikt bijvoorbeeld een groeiperfectie (haal het beste uit uzelf of uw medewerkers), een morele perfectie (ethisch ondernemen heeft de toekomst) of hoop op succes, geluk, roem.Stap 4: schrijf het verhaal.Structureer uw ervaringen en gedachten tot een verhaal en plak er een label op. Schuw de buzzwords niet. Schrijf een boek en vergeet niet de bijhorende domeinnaam te kopen.Stap 5: zoek een claim.Uw verhaal wordt pas echt geloofwaardig als u wetenschappelijk materiaal heeft dat uw visie ondersteunt. Enkele uitspraken van veelgeroemde topmanagers doen het ook goed. De claim maakt u immuun voor kritiek.Stap 6: bedenk een ritueel.Kies een symboliek om uw verhaal kracht bij te zetten. Veel goeroes nemen de verhouding met hun vrouw of kinderen als voorbeeld en extrapoleren die ervaringen naar managementvraagstukken. Maak van uw optreden een hocus-pocus-event vol magie.Stap 7: bepaal het pad.Een goeroe heeft een stappenplan. Dat geeft houvast en ordening. Zorg ervoor dat de eerste stap de uitgangspositie van de leerlingen weergeeft. Het wordt helemaal mooi als u elke stap met dezelfde letter kunt laten beginnen.Stap 8: het imago.Werk aan uw charisma, bepaal het imago dat u wilt krijgen: de wijze leermeester, de inspirerende leider, de natuurlijke ondernemer. Mensen moeten in u kunnen zien wat ze willen bereiken. Bouw een performance op.Stap 9: creëer leerlingen.Een goeroe is pas echt effectief wanneer hij de angsten van leerlingen en publiek kan bespelen. Maak uw leerlingen eerst onzeker, stook de angst flink op. Werp u vervolgens met al uw empathische vermogens op als redder in nood. Wij gaan samen stappen doen.Stap 10: het zijn.U heeft de goeroestatus bereikt, melk hem dan ook uit. Vraag absurde bedragen voor een presentatie en neem een marketingagent aan. Weet ook dat uw goeroeschap niet eeuwig zal duren. De volgende generatie staat alweer voor de deur.www.thevisionacademy.nl