Advertentie
Advertentie

EMI-winst stijgt door omzet in nieuwe media

LONDEN (reuters) - Samen met de sterke positie van de EMI-groep in Japan zijn het de nieuwe media die verantwoordelijk zijn voor de winststijging bij het Britse bedrijf. De derde muziekmaatschappij ter wereld liet een winst voor belasting over de zes maanden voor 30 september optekenen van 86,5 miljoen pond. De omzet van de volledige groep steeg met 9 procent naar 1,08 miljard pond. Bij de gegeven cijfers zit de winst uit nieuwe media en detailhandeldochter HMV. Worden die laatste niet meegerekend, dan komt de winst op 75,4 miljoen pond, een stijging met 10 procent tegenover vorig jaar. Reden voor de aparte publicatie van de cijfers is dat EMI zijn aandeel van 40 procent in boeken- en muziekdetailhandel HMV wil verkopen wanneer dat bedrijf naar de beurs gaat. Die verkoop vindt volgens de platenmaatschappij waarschijnlijk plaats in de komende 2 of 3 jaar. Verder werkt EMI aan een besparingsprogramma in Europa en Noord-Amerika, waarbij het plan circuleert om de eigen fabricage- en distributiepoot te verkopen.