En dan wordt alles anders

Vorige week begon de speelreeks van de film Verboden te zuchten van Alex Stockman in de Belgische filmzalen, met acteur Stefan Perceval in de hoofdrol naast onder meer Josse de Pauw, Senne Rouffaer, Jacqueline Bir en Stefanie Bodien. Wie Percevals theaterwerk wil ontdekken, kan vanaf 2 maart in de Antwerpse Bourlaschouwburg terecht. Daar regisseert hij Nacht, de moeder van de dag van de Zweedse auteur Lars Norén en staat hij ook zelf op de planken naast Luk D'Heu, Tom Dewispelaere en Ilse Uitterlinden. Vorig seizoen bracht dezelfde ploeg in Cinema Tokio reeds een eerste ruwe versie van het stuk, een investeringsproject dat nu aan de noden van de grote zaal werd aangepast. Zoals in vele van zijn stukken raakt Norén ook hier aan de ambivalente, door angst en afhankelijkheid getekende houding van mensen in hun familiale en liefdesrelaties. In Nacht, moeder van de nacht schetst hij een gezin met een vader die een hotel runt en drinkt, een apathische moeder en hun twee zonen. De oudste zoekt genegenheid bij vrouwen in de stad, terwijl de overgevoelige jongste de deur niet uit durft. Dit brengt de moeder ertoe om voor hem een baan in de scheepvaart te regelen, zodat ook hij eindelijk man kan worden. Het stuk werkt toe naar het moment waarop hij 16 wordt en eindelijk alles zal veranderen. Alle personages in het stuk, en in het bijzonder de jongste zoon, worstelen dan ook met het verlangen zich ooit uit deze verstikkende gezinssituatie los te wrikken. Zonder veel succes natuurlijk, want zoals vertaler Karst Woudstra Noréns voorliefde voor herhaling en open eindes ooit verwoordde: Norén wil geen verhalen brengen, omdat hij gelooft dat het niet goed is dat mensen zouden aannemen dat de wereld uit geschiedenissen met een begin en een einde bestaat. Hierdoor zet je hen op een verkeerd spoor, want je leert ze denken dat alles eindelijk een einde heeft. Iets waar het de familiale ellende in Nacht, de moeder van de dag duidelijk aan ontbreekt.'Nacht, moeder van de dag' wordt van 2 tot 17 maart gespeeld in de Bourlaschouwburg, Antwerpen (info en reservatie: 03/224.88.44).NTG zoekt ex-medewerkersVanaf juli is het Nederlands Toneel Gent niet meer. Bij ingang van de nieuwe subsidieperiode wordt het gezelschap omgebouwd tot Het Publiekstheater. Om het 36-jarige bestaan te vieren geeft het huis een feest voor de honderden medewerkers die er in die tijd werkzaam zijn geweest. Omdat hiervoor aan elke (ex-)acteur, technicus, regisseur, receptioniste of onthaalbediende een persoonlijke uitnodiging verstuurd moet worden en de meeste personen door de jaren heen wel eens van adres zijn veranderd, doet het NTG een oproep om zelf contact opnemen indien u denkt voor de invitatie in aanmerking te komen. Gelieve u kenbaar te maken bij Sophie Dewispelaere, op het nummer 09/225.12.02 of mail naar communicatie@ntg.be.Jong Bloed 8In het Kortrijkse kunstencentrum Limelight loopt van 5 tot 10 maart de achtste editie van het jaarlijkse minifestival Jong Bloed. Naar goede gewoonte wordt werk van een selectie jonge en/of beginnende kunstenaars uit allerlei disciplines aan het publiek getoond. Blikvanger in de programmatie is de première van de theater- en dansvoorstelling Oog, acryl op canvas, 6 x 6 m van regisseur Els Soetaert. Na C.C., kroniek van een ontgeuring is het haar tweede werkstuk over de zintuigen. Ditmaal staat zoals te verwachten het kijken centraal. Vanuit de confrontatie tussen een kunstenaar en zijn model worden vragen gesteld rond de verhouding tussen werkelijkheid en fantasie, zien en niet zien, beweging en stilstand, kijken of door anderen bekeken worden. Soetaert roept hiervoor de hulp in van danseressen Caroline Bindon en Cecilia Bové Vinyet, geluidsmanipulator This Anti That, tekenaar Luc Minne en acteurs Peggy Landtsheer en Ivan Pecnik. Meer theater is er op Jong Bloed te zien van Rits-studenten Joris van den Brande (met De Horatiër) en Ivan Vrambout (met De roze held) en de Tieltse, Kortrijkse en Noord-Franse jongeren die met regisseur Paul Carpentier The Future is a Woman bedachten. Studenten van het Gentse conservatorium brengen onder de hoede van regisseur Jur van der Lecq hun interpretatie van Dylan Thomas wonderlijke tekst Onder het melkwoud. Daarnaast presenteert Limelight jong filmwerk, zijnde 50 cc van Felix van Groeningen en een selectie animatiefilms van Alexander Beun, Katrien Fonteyn en Evelyn Verschoore, en een flinke dosis muziek. Het zeskoppige Watchammacallit laat in Zappa lives! een rist klassiekers van de rockgod stomen en op 10 maart mogen Think of One uit Antwerpen en de Wevelgemse Fanfare Bizarre samen een feestelijk einde breien aan Jong Bloed anno 2001.Jong Bloed 8 loopt van 5 tot 10 maart in kunstencentrum Limelight, Kortrijk (info en reservatie: 056/22.10.01).Jong Leuven kanteltDeze week vindt in Leuven de tweede editie van het multidisciplinaire festival Licht Gekanteld plaats. Drie dagen lang worden theater, beeldende kunst, film, muziek, circus en theater gepresenteerd in een unieke samenwerking tussen uiteenlopende culturele organisaties - van het cultureel centrum, Fabuleus jongerentheater en Artforum over de educatieve verenigingen Mooss en Circus in beweging tot de openbare bibliotheek en een plaatselijk jeugdcentrum. Binnen het concept van Licht Gekanteld staan jongeren vanaf 15 jaar centraal, en dit zowel als publiek, artiest en - toch wel opmerkelijk - ook als verantwoordelijken voor de organisatie. Kort geschetst ziet het programma er als volgt uit: op donderdag 1 maart spelen actrices Liesbeth Goossens, Sarah Vanhee en Saar Vandenberghe van theatergroep De Furie De Meiden van Jean Genet in een regie van André Lefèvre. Aansluitend brengt Circus in Beweging enkele acrobatische en rolla bolla-nummertjes en wordt een selectie kortfilms van studenten aan het Brusselse Rits getoond. Vrijdag is een goedgevulde dag: reeds om 17 uur geeft het Spaanse dansgezelschap El Ojo de la Faraona de aftrap met een try-out van de nieuwe voorstelling La bodega de los feos, die later deze maand in het Stuc haar première kent. Om 20 uur volgt er opnieuw dans, ditmaal van de jongerengroep Cie Lune, die fragmenten brengt uit zijn jongste boreling Anak. Als aanloop op een tweede reeks Rits-kortfilms en een concertje van Fra Maçon later op de avond, debiteert Steven Beersmans de monoloog Dora, waarvoor het zich baseerde op het gelijknamige boek van Toon Tellegen. Beersmans opent tevens op zaterdag 3 maart met Witz een voorstelling die hij maakte met Maartje Siebelinck. Daarna volgt De tafels van Twee van Luc Frans, een productie van De Werf over iets of iemand echt heel erg willen en wat daar allemaal bij komt kijken. Aan accordeonspeler Pascale Rubens en cellist Hannes Pouseele is ten slotte de eer om het festivalletje af te sluiten met het folky repertoire van Musaraigne. Doorlopend wordt creatief werk van beeldhouwer Hannes Daniels, graffitikunstenaar Maarten Van Mechelen en enkele Mooss-studenten fotografie tentoongesteld.Licht Gekanteld vindt plaats van 1 tot 3 maart in de studios van Artforum, Stapelhuisstraat 15 in Leuven (info: 016/22.78.55; reservatie: 016/22.21.13).Samenstelling: Jef AERTS