Endemol is het brein achter nieuw Nederlands sportkanaal

(tijd) - De Nederlandse voetbalbond KNVB verkoopt de televisierechten op het voetbal voor 1,1 miljard gulden aan een nieuw op te richten sportkanaal, waarin de bond zelf participeert. De bedenker van dit sportkanaal is de televisieproducent Endemol, die net als Philips en ING 21 procent van de aandelen neemt. Het verlies van de voetbalrechten betekent voor de Nederlandse openbare omroepen een derving van tientallen miljoenen guldens aan reclame-inkomsten. In Hilversum wordt gevreesd voor het verlies van een van de drie publieke netten.Televisieproducent Endemol beschikt sinds medio vorig jaar over een eigen sportafdeling. Het bedrijf maakte er geen geheim van dat het dolgraag voetbalprogramma's wil produceren. Maar officieel maakte Endemol toen nog deel uit van de Holland Media Groep (HMG), dat met de NOS en de betaalzender FilmNet onderhandelde om samen op de Nederlandse voetbalrechten te bieden. De facto stond Endemol echter buitenspel. Het produktiebedrijf was een blok aan het been van de HMG; enkel door Endemol te lozen kon de HMG de juridische bezwaren van de Europese Commissie overwinnen.