Enigmatischeraadsels

'a_ a_ aaah !' Het Kabinet Gent Ana Torfs maakte het afgelopen najaar een stevige indruk op de Brusselse biennale Forwart met de multimediale installatie 'Elective Affinities'. Daarvoor zette ze een grote zaal van de Koninklijke Bibliotheek naar haar hand. Met haar nieuwste presentatie kiest ze voor een veel soberder, intimistischer aanpak. Dat moet ook, want de toegestane ruimte is dit keer bijzonder beperkt. De kunstboekenmaker Filiep Tacq liet bij verbouwingen aan zijn huis in Gent een overbodig kamertje aan de straatkant aanpassen tot een minuscule galerie, Het Kabinet genaamd. Het werd een expositieruimte waar de bezoeker per definitie niet binnenstapt, maar van buitenaf naar binnen tuurt. Het raam is groot genoeg en de omlijsting voldoende nadrukkelijk, zodat er nauwelijks een gevoel van voyeurisme bij komt kijken. Met een viertal presentaties per jaar wil Filiep Tacq - zonder commerciele bijbedoelingen - zijn buurt en alle geinteresseerden trakteren op werk van kunstenaars waar hij een bijzondere affiniteit mee heeft. Voor Ana Torfs verzorgde hij al de opmaak van enkele boekwerken die telkens ruimschoots het niveau van een catalogus overschreden. In Het Kabinet laat Torfs nu een twintigtal zwartwitfoto's zien en een diacarrousel met uitsluitend tekstbeelden. Waar Torfs de bezoeker in haar Forwart-installatie nog tot heel wat leeswerk dwong, is de tekst nu kinderlijk eenvoudig gehouden en met de hand op zwarte diaraampjes gekrast. Kinderlijke verwondering is het centrale thema van deze installatie met de bijna dadaistische titel 'a_ a_ aaah !' Miniposter De foto's worden van de bijpassende legende voorzien door een miniposter die ook als uitnodiging fungeert. Niet dat de titels veel verhelderen: 'Toast', 'Le Faux Pas', 'Freud a dit', 'Lecon de choses', het zijn titels die veeleer Magritte-achtig aandoen. Door de strenge, zwarte inlijsting en de nadrukkelijke poses van de figuranten sluiten deze cryptische foto's ook wel aan bij de ensceneringen van Jan Vercruysses fotowerk.Maar Torfs blijft vooral zichzelf. Het meest opvallende, centrale beeld kennen we overigens al uit een eerdere installatie. 'La narration (une histoire extraordinaire)' toont ons een vrouwelijk gezelschap van verscheidene generaties, verzameld rond een boek. De reeks foto's aan de muur van Het Kabinet vragen om lange, verrassende verhalen. Het zijn enigmatische rebussen, filosofische raadsels gesteld met de oprechtheid van een kind. Edwin CARELS Nog tot 18 jan. 2004 in 'Het Kabinet', Wintertuinstraat 23 Gent. http://users.pandora.be/het-kabinet