Ensemble Explorations

Het Ensemble Explorations dat door de cellist Roel Dieltiens opgericht werd, kan in verschillende bezettingen aantreden. Ditmaal brengt de cellist de violisten Christine Busch en Dirk van Daele mee, alsook de traversospeler Frank Theuns en de klavecinist Ewald Demeyere. Op het programma staat werk van Bach, met het Musikalisches Opfer als uitsmijter. Het werk behoort tot Bachs abstracte werken waarin hij zijn compositorische kunnen, vooral zijn meesterlijke beheersing van het contrapunt, demonstreerde zonder met een specifieke instrumentale bezetting rekening te moeten houden. Het uitgangspunt van het Musikalisches Opfer was een thema dat Frederik de Grote Bach voorlegde tijdens een bezoek van de componist aan het stadspaleis van Potsdam. Bach speelde er op de klavecimbels en improviseerde meteen een driestemmige fuga op het koninklijke thema. Op Frederiks vraag een zesstemmige fuga te improviseren moest Bach passen, maar hij zette zich even later wel aan het werk om die contrapuntische tour de force te realiseren en samen met canons, een vierdelige triosonate telkens gebaseerd op het koninklijke thema - te publiceren. DeSingel (Antwerpen) - di 26 nov, 20 uur 03/248.28.28 of tickets@desingel.beGiulio Cesare in EgittoMarc Minkowski wijdt zich met zijn Musiciens du Louvre vooral aan de muziek uit de 17de en 18de eeuw. Het oeuvre van Händel, met werken als Messiah, Amadigi, Ariodante en Hercules komt geregeld aan bod. Ditmaal is Minkowski in Brussel te gast met Händels Giulio Cesare in Egitto dat Minkowski in september en oktober in de Opéra de Garnier van Parijs bracht. Händel componeerde Giulio Cesare in Egitto in 1723-1724 en het werk werd in het Londense Kings Theatre, Haymarket, gecreëerd op 20 februari 1724. Het is tot vandaag een van de populairste Italiaanse operas van Händel gebleven. Door de melodische rijkdom, de rijke orkestratie en het beklijvende verhaal van Caesar en Cleopatra in Egypte is het alvast een geslaagd theaterwerk. Omwille van de dramatische spankracht hanteerde de componist de gangbare operaconventies nogal soepel. Door een soepele afwisseling van recitatieven en arias creëerde hij voldoende tempo in het uitgebreide en complexe verhaal. Hij wendde het instrumentarium bovendien bijzonder adequaat aan en diepte de karakters goed uit. Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) do 21 nov, 19 uur 02/507.82.00Orkest en mannenkoor Het Orkest van de Munt speelt onder leiding van de jonge dirigent Philippe Jordan Schumanns Rheinische Symphonie. Ondanks de suggestieve titel wilde Schumann niet te veel van zijn inspiratiebronnen prijsgeven. Uit de dagboeken van Clara Schumann weten we echter dat de componist het volkse leven rond de Rijn muzikaal wilde portretteren. Schumann was omstreeks 1850 muziekdirecteur geworden in Düsseldorf. Het scherzo zou geïnspireerd zijn door een ochtendstemming aan de Rijn en het vierde deel door de wijdingsceremonie van de aartsbisschop von Geissel. Toch is het niet meteen relevant concrete beelden voor de geest te halen bij het beluisteren van deze muziek. Deze symfonie is ook op het vlak van symfonische constructie een uitstekend werk. Zo ontvouwt het eerste deel zich vanuit een eenvoudig melodisch gegeven. Lyriek en een degelijke symfonische structuur zijn in dit werk in perfecte harmonie. De contra-alt Marie-Nicole Lemieux en het mannenkoor van de Munt voegen zich bij het orkest in de Rhapsodie für eine Altstimme, Männerchor und Orchester (opus 53) van Johannes Brahms, net als het Requiem een schitterend werk voor koor en orkest van Brahms. Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) zo 24 nov, 20 uur 070/233.939Musicals in ConcertHet Vlaams Radio Orkest maakt een aantal keren per jaar een uitstapje naar andere genres om zo het grote publiek te laten kennismaken met het symfonische orkest. Het programma Musicals in concert bevat herkenbare passages uit musicals als West Side Story, The Phantom of the Opera, Les Misérables en My Fair Lady. Onder de solisten is er Ria Jones die een ruime musicalervaring heeft en onder meer Eva Perron zong in Evita, Fantine in Les Misérables en Grizabella in Cats. Deborah Myers, Andrew Halliday en Tim Howar vervolledigen het vocale kwartet. Het Vlaams Radio Orkest staat onder de leiding van Richard Balcombe.Stadsschouwburg (Leuven) wo 20 nov, 20 uur - 016/22.21.13Samenstelling: Tom EELEN